Technologia MULTIBEAM LED w nowych światłach Mercedesa-Benz - DIODY LED - OŚWIETLENIE SAMOCHODOWE - MERCEDES - MULTIBEAM LED - ŚWIATŁA ADAPTACYJNE
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Technologia MULTIBEAM LED w nowych światłach Mercedesa-Benz
drukuj stronę
poleć znajomemu

Technologia MULTIBEAM LED w nowych światłach Mercedesa-Benz

Technologia MULTIBEAM LED w nowych światłach Mercedesa-Benz
fot. Daimler

Wraz z nowym CLS-em Mercedes-Benz wprowadza innowacyjną technologię przedniego oświetlenia - MULTIBEAM LED. Precyzyjne moduły LED o wysokiej rozdzielczości, każdy złożony z 24 osobno sterowanych diod LED, oświetlają drogę precyzyjnie dobranym strumieniem wyjątkowo jasnego światła bez oślepiania innych uczestników ruchu. Kamera umieszczona za przednią szybą 100 razy na sekundę dostarcza informacje, na podstawie których jednostki sterujące obliczają idealny rozkład światła. Kolejne unikalne cechy nowego systemu to połączona z kamerą funkcja adaptacyjnego oświetlenia w zakrętach oraz doświetlanie rond w oparciu o dane z układu nawigacji.

Reflektory MULTIBEAM LED rozpoczynają nowy rozdział w dziedzinie oświetlenia - liczne zalety technologii LED-owej łączą z najnowocześniejszymi technologiami sterowania. Wzbogacają one dotychczasowe funkcjonalności inteligentnego systemu oświetlenia ILS (Adaptive Highbeam Assist, tryb pozamiejski, tryb autostradowy, światła przeciwmgłowe, aktywne funkcje oświetlenia, doświetlanie zakrętów, LED-owe światła do jazdy dziennej) o szereg innowacyjnych elementów:

  • nieoślepiające światła drogowe - reagujące szybciej i bardziej precyzyjnie
  • działająca z wyprzedzeniem funkcja aktywnego oświetlenia, wykorzystująca kamerę zabudowaną za przednią szybą
  • połączona z układem nawigacji funkcja doświetlania rond

 – Pierwsze LED-owe reflektory ze wszystkimi adaptacyjnymi funkcjami systemu ILS zadebiutowały w 2010 roku właśnie w CLS-ie. Przednie lampy MULTIBEAM LED reagują jeszcze szybciej, bardziej precyzyjnie i w sposób dopasowany do zmieniających się warunków ruchu. Co więcej, kierowca może korzystać z rozszerzonych funkcjonalności, takich jak funkcja aktywnego rozpoznawania i doświetlania zakrętów. W ten sposób Mercedes-Benz po raz kolejny podkreśla swoją rolę jako lidera innowacji w przemyśle motoryzacyjnym – mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu koncernu Daimler odpowiedzialny za badania i rozwój w oddziale Mercedes-Benz Cars.

multibeam LED

Bezkompromisowa technologia oświetlenia

W pełni LED-owe przednie lampy MULTIBEAM LED mogą automatycznie dopasowywać dystrybucję światła – i to w sposób bardziej precyzyjny niż kiedykolwiek – do praktycznie każdych warunków drogowych, zapewniając szeroki i jasny strumień oświetlający drogę oraz pobocze. Z wyższego poziomu bezpieczeństwa korzystają też inni uczestnicy ruchu.

Większy zasięg bez oślepiania

Kluczowym elementem nowej technologii są nieoślepiające światła drogowe. Bazę dla ich działania stanowi rozbudowany system Adaptive Highbeam Assist Plus, znany już z Klas S, E i C. Przy pomocy kamery zainstalowanej za przednią szybą wykrywa on pojazdy z przodu - nadjeżdżające lub poprzedzające - i mechanicznie maskuje je w stożku światła, chroniąc innych kierowców przed oślepianiem. Światła drogowe mogą być więc włączone bez przerwy.

Większy zasięg bez oślepiania

Większy zasięg bez oślepiania

Źródłem światła w lampach MULTIBEAM LED są moduły LED o wysokiej rozdzielczości, zaopatrzone w 24 wysokowydajne diody LED. Każda z nich może być sterowana indywidualnie, w odniesieniu do dynamicznie zmieniających się warunków drogowych. W efekcie wybrane fragmenty drogi mogą być doświetlone lub zamaskowane zgodnie z wymogami sytuacji. W porównaniu z innymi dostępnymi systemami oświetlenia MULTIBEAM LED pozwalają nawet 2,5-krotnie częściej korzystać ze świateł drogowych. Dodatkową zaletą jest o 20% większy zasięg świateł – zależnie od natężenia ruchu, wynosi on do około 485 m.

Poza kamerą nowy system wykorzystuje cztery jednostki sterujące, które 100 razy na sekundę obliczają optymalny rozkład światła i osobno kontrolują 24 wysokowydajne diody LED w każdym z modułów. Wszystkie diody są ściemniane stopniowo (255 poziomów).

Najlepsza widoczność w zakrętach i na rondach

Nowe lampy MULTIBEAM LED zostały także wyposażone w moduły świateł mijania z czterema diodami LED. Po raz pierwszy mogą one obracać się na zewnątrz pod kątem do 12 stopni, wspierając realizowaną przez kamerę funkcję aktywnego oświetlenia. Działa ona nawet wtedy, gdy kierowca nie skręcił jeszcze kół. Funkcja ta pozwala doświetlić zakręt wcześniej i może "wyprostować" moduł przed wyjściem z łuku, co pozwala kierowcy wcześniej reagować na ewentualnie zagrożenia. Zależnie od sytuacji, adaptacyjna regulacja zapewnia dodatkowy zasięg 30-60 m.

Najlepsza widoczność w zakrętach i na rondach

Kolejna unikalna cecha przydaje się podczas pokonywania rond - system aktywuje funkcję doświetlania zakrętów po obu stronach pojazdu już na etapie zbliżania się do skrzyżowania, zapewniając najlepszą możliwą widoczność. Dane na temat lokalizacji rond pobierane są z układu nawigacji.

Zalety LED-ów

Oświetlenie diodowe LED ma wiele zalet – barwa światła z lamp LED-owych jest bliska światłu dziennemu, a więc przyjazna dla ludzkiego oka. Z temperaturą barwową rzędu 5500 K światło LED-owe jest bliższe dziennemu (6500 K) niż to pochodzące z lamp ksenonowych (4200 K) i – jak wykazały badania - mniej obciąża wzrok. Przy okazji, diody w reflektorach MULTIBEAM LED legitymują się większą wydajnością - ich średnia żywotność wynosi około 10 tys. godzin, czyli 5-krotnie więcej niż w przypadku lamp ksenonowych.

CLS: LED-owy przełom

Rok 2010 przyniósł przełom w technologii oświetleniowej. Wraz z debiutem nowego CLS-a Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów zaoferował seryjny model wyposażony w całkowicie LED-owe przednie reflektory o wysokiej wydajności. Lista ich funkcjonalności obejmowała wszystkie adaptacyjne funkcje oświetlenia lamp ksenonowych: tryb pozamiejski, tryb autostradowy, światła przeciwmgłowe, aktywne oświetlenie oraz doświetlanie zakrętów. Ponadto, specjaliści Mercedes-Benz w zakresie oświetlenia po raz pierwszy połączyli technologię LED-ową z innowacyjnym systemem Adaptive Highbeam Assist, zapewniającym zupełnie nowy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy po zmroku.

Klasa E: LED-owe światła mijania w standardzie

Wiosną 2013 roku Klasa E zdefiniowała nowy wzorzec, jeśli chodzi o elementy oświetlenia - standardowe wyposażenie modelu wzbogaciło się o LED-owe światła mijania i do jazdy dziennej. Łącznie, wydajne światła mijania w obu reflektorach (34 waty) są znacznie bardziej efektywne od żarówek halogenowych (120 watów) oraz lamp ksenonowych (84 waty). W rezultacie samochód spala do 0,05 l paliwa mniej na każde 100 km w porównaniu z autem wyposażonym w halogenowe światła mijania. Po raz pierwszy w segmencie na życzenie zaoferowano również reflektory w pełni LED-owe.

Klasa S: koniec z tradycyjnymi żarówkami

Kolejny etap rozpoczęła nowa Klasa S, która jako pierwszy model na rynku zaopatrzona jest wyłącznie w diody LED - na jej pokładzie nie ma ani jednej żarówki. Za oświetlenie drogi, wnętrza pojazdu i przedziału bagażowego odpowiada niemal 500 diod LED. Mocne LED-y i nowo opracowany moduł projekcyjny w lampach głównych w istotny sposób przyczyniają się do zwiększenia ogólnej efektywności samochodu.

Nowe, opcjonalne funkcje poszerzają spektrum możliwości LED-owych lamp w modelach Klasy S, E i C. System Adaptive Highbeam Assist Plus pozwala bez przerwy podróżować z włączonymi światłami drogowymi - maskuje on nadjeżdżające lub poprzedzające pojazdy w stożku światła. Jeśli dane z kamery wykryją z przodu inny pojazd, mechanizm w module przedniej lampy zasłoni część stożka światła, zapobiegając oślepieniu innych użytkowników drogi. Kierowca nie musi już ręcznie przełączać na światła mijania i odwrotnie - w rezultacie może dłużej korzystać z wygody, jaką daje jazda na światłach drogowych. Układ wykrywa również ewentualne odblaski, na przykład odbicia od znaków drogowych, i chroni wówczas przed samooślepianiem poprzez odpowiednie przyciemnienie przednich lamp.

Taktowne dla innych: tylne światła z automatyczną kontrolą intensywności świecenia

Samochody Mercedes-Benz liczą się z innymi użytkownikami dróg również dzięki tzw. wielostopniowej funkcjonalności tylnych lamp. Rozwiązanie to wprowadzono po raz pierwszy w Klasie E, a później także w Klasach S i C. Jak to działa? Światła hamowania oraz kierunkowskazy działają ze zróżnicowaną intensywnością świecenia, zależnie od warunków drogowych i oświetlenia (dzień/noc).

Jeśli po zmroku, podczas postoju na skrzyżowaniu, kierowca Mercedesa trzyma wciśnięty pedał hamulca, światła hamowania zostają automatycznie przyciemnione, aby uniknąć oślepiania podróżujących w pojazdach znajdujących się z tyłu. Jednocześnie, z myślą o spełnieniu wszelkich regulacji prawnych i zasadach bezpieczeństwa, poszerzone zostaje pole ich działania.

Funkcja: Witaj w domu

Nowe lampy MULTIBEAM LED wykorzystują wielofunkcyjne włókna optyczne nie tylko jako światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, ale również do przywitania kierowcy łagodną, błękitną poświatą po otwarciu auta.

Multibeam LED Mercedes-Benz

Kamienie milowe Mercedes-Benz w technologii oświetleniowej:

1991: premiera reflektorów ksenonowych z lampami wyładowczymi w pojeździe badawczym Mercedes F100
1995: reflektory ksenonowe z dynamiczną kontrolą zasięgu w Klasie E
1999: reflektory biksenonowe debiutują w Klasie CL
2003: światowa premiera aktywnych funkcji oświetlenia w Klasie E
2004: światowa premiera reflektorów biksenonowych z aktywnymi funkcjami oświetlenia i doświetlaniem zakrętów w Klasie CLS
2005: debiut systemu Active Night View Assist w Klasie S
2006: światowa premiera ILS - inteligentnego systemu oświetlenia - w Klasie E
2009: prezentacja ILS z układem adaptacyjnych świateł drogowych Adaptive Highbeam Assist w Klasie E
2009: wprowadzenie systemu Active Night View Assist Plus w Klasach E i S
2010: światowa premiera dynamicznych, w pełni LED-owych przednich lamp z funkcjonalnością systemu ILS w nowej Klasie CLS
2010: nowy żarnik ksenonowy wyróżniający się o 20% wyższą temperaturą barwową - a przez to bliższą światłu dziennemu - debiutuje w Klasach E i S
2011: wprowadzenie funkcji spotlight (błysków ostrzegawczych)
2013: Klasa E z wydajnymi światłami mijania LED w standardzie
2013: światowa premiera standardowej funkcji wielostopniowego oświetlenia tylnych lamp w Klasie E
2013: nowa Klasa S pierwszym samochodem seryjnie wyposażonym w LED-owe reflektory. Nowe funkcje oświetlenia (dostępne na życzenie): Adaptive Highbeam Assist Plus oraz Night View Assist Plus. Diody LED jedynym źródłem światła na pokładzie. Wielostopniowe działanie lamp tylnych uwzględnia obecność innego pojazdu za samochodem.
2014: Klasa C z wszystkimi zaawansowanymi funkcjami ILS i reflektorami LED-owymi, w tym z wielostopniowymi lampami tylnymi, funkcją "witaj w domu" oraz niebieskimi światłowodami, unikalnymi na skalę segmentu.
2014: światowa premiera przednich lamp MULTIBEAM LED w Klasie CLS.
Źródło: Daimler
follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (2)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
No avatar
Gość
Dane o zbliżaniu się do ronda pobierane są z mapy gps - jest to idealne rozwiązanie w sytuacji, kiedy zawsze mamy aktualną mapę w nawigacji. Musimy zatem pamiętać o częstej jej aktualizacji, bo w innym wypadku automatyka na rondzie na nic się nie zda i przed wjazdem na rondo (w przypadku pokazanym wyżej na zdjęciu) i tak możemy nie zauważyć rowerzysty, bo np powstało nowe rondo, którego nie mamy jeszcze fizycznie w naszej nawigacji. Może u Niemców to się sprawdzi, ale u nas nie wszystko będzie tak fajnie. Zapewne do takiej nawigacji nie wgramy swojej ulubionej aplikacji i map, a będziemy zmuszeni do używania tej fabrycznej, która ma swoje ograniczenia. Cena samochodu zapewne także jest zaporowa dla większości polaków, choć tego typu samochody raczej są produkowane dla bardziej zamożnego społeczeństwa, którzy lubią luksus i nie mają co robić z kasą.
No avatar
Gość
Dane o zbliżaniu się do ronda pobierane są z mapy gps - jest to idealne rozwiązanie w sytuacji, kiedy zawsze mamy aktualną mapę w nawigacji. Musimy zatem pamiętać o częstej jej aktualizacji, bo w innym wypadku automatyka na rondzie na nic się nie zda i przed wjazdem na ron
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl