Firma General Electric (GE) przedstawiła wyniki drugiej edycji corocznych badań pod nazwą „Globalny Barometr Innowacji” (Global Innovation Barometer). Wynika z nich, że Polska jest najmniej innowacyjnym krajem ujętym w zestawieniu. W badaniu wzięło udział 2,8 tys. dyrektorów wyższego szczebla z 22 krajów, którzy są bezpośrednio zaangażowani w tworzenie strategii oraz podejmowanie decyzji dotyczących innowacji w swoich firmach. Najbardziej innowacyjnym krajem okazał się Izrael - czytamy w Pulsie Biznesu.
Ponad 60% ze 100 respondentów z Polski uznało naszą reputację w tym zakresie za bardzo słabą lub raczej słabą. To najgorszy wynik spośród wszystkich badanych krajów, a wyprzedziły nas m.in. takie kraje jak RPA, Algieria, Meksyk, Rosja czy Turcja. Równie negatywne oceny wystawili nam przedstawiciele firm niedziałających w Polsce.
Oceniano też np. czy otoczenie sprzyja innowacyjności. Chodzi o wsparcie rządowe, inwestorów prywatnych i ochronę własności intelektualnej. Polska wraz z Japonią, Rosją i Francją należy do tych państw, w których wyniki uznano za negatywne.
Pocieszające jest, że w ostatnich pięciu latach w Polsce zmieniło się pod względem innowacyjności na lepsze. Poprawę zauważyło aż 93%. respondentów, podczas gdy np. w USA tylko 50%.
Ogólnie wyniki badania GE Global Innovation Barometer potwierdziły, że przedsiębiorstwa wciąż uważają innowacje za główny czynnik decydujący o sukcesie, konkurencyjności i możliwości tworzenia nowych miejsc pracy, ale równocześnie pokazały, iż w trudnym i niepewnym środowisku gospodarczym i politycznym firmy nie zawsze mogą wykazać swoją zdolność do tworzenia innowacji.
Innowacje i wzrost są ze sobą nierozerwalnie związane
Zdaniem respondentów, związek między innowacjami a konkurencyjnością jest dziś silniejszy niż kiedykolwiek. Porównanie wyników badań z zewnętrznymi danymi gospodarczymi wykazało, że kraje, w których polityka dotycząca innowacji została uznana przez dyrektorów za bardziej konkurencyjną, osiągają wyższy wzrost niż pozostałe.
„Inwestowanie w innowacje często decyduje o globalnej konkurencyjności. Może ono mieć różne formy – od wspierania tradycyjnych badań i rozwoju po tworzenie nowych produktów, rynków i modeli biznesowych” – powiedziała Comstock. „Dzisiejsze cięcia odbiją się niekorzystnie na rozwoju gospodarczym i społecznym w nadchodzących latach oraz mogą poważnie zmniejszyć zdolność firm do konkurowania na rynku. Zarówno rządy, jak i przedsiębiorstwa powinny więc wspierać newralgiczny obszar gospodarki, jakim są innowacje”.
Nowe podejście firm do innowacji
Badania przeprowadzone w 2012 r. potwierdziły wyniki pierwszego raportu „Barometr”: firmy odchodzą od tradycyjnego, zamkniętego modelu innowacyjności do nowego, który jest oparty na współpracy między wieloma partnerami, docenia kreatywność mniejszych organizacji i jednostek oraz umożliwia dostosowanie rozwiązań do lokalnych potrzeb. Liderzy biznesu na całym świecie zgodnie stwierdzają, że największe innowacje XXI wieku nie będą zorientowane wyłącznie na zysk, lecz na szerzej pojmowane korzyści, a potrzeby człowieka są równie ważne, jak wyniki finansowe.
Wyniki badań wskazują jednak na pewne rozbieżności ocen dotyczących znaczenia partnerskiej współpracy oraz potrzeby szukania partnerów w najbliższej przyszłości. Można tu mówić o „paradoksie partnerstwa”: o ile 86% dyrektorów na całym świecie stwierdziło, iż współpraca jest ważnym komponentem nowego modelu innowacyjności, to zaledwie 21% uznało znalezienie partnerów za priorytet dla firmy, która chce być innowacyjna.
Nie ma uniwersalnych rozwiązań
„Barometr” wykazał przede wszystkim, że o ile na poziomie globalnym innowacje nadal zmierzają w kierunku otwartego modelu zorientowanego na współpracę, to na poziomie lokalnym mamy do czynienia ze złożonymi modelami możliwości i barier, w przypadku których nie ma ogólnych, gotowych rozwiązań, ale trzeba rozpatrywać sytuacje na konkretnych rynkach. Środowiska poszczególnych krajów są bardzo zróżnicowane, podobnie jak opinie na temat tego, gdzie i dzięki komu innowacje mogą być najbardziej efektywne.
„Aby zaistniały korzystne warunki dla innowacji, potrzebna jest odpowiednia kombinacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych, którą można szybko dostosować do potrzeb konkretnego rynku i klienta” – powiedziała Comstock. „Na szczęście, jak wykazały tegoroczne badania, firmy zainteresowane zwiększeniem swojej konkurencyjności są gotowe do wdrożenia nowoczesnego modelu innowacyjności, który ułatwi im tworzenie najlepszych rozwiązań i przyniesie oczekiwane korzyści”.
Źródło: GE, PAP, Puls Biznesu
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |