Raport Elektrobarometr powstał jako jedno z działań w projekcie Elektrobohater, który jest wspierany przez firmę WAGO oraz najważniejsze media branżowe. Raport został opublikowany już po raz drugi, dzięki czemu można było porównać zeszłoroczne wyniki z tegorocznymi. Pozwoliło to na stworzenie pełniejszego obrazu panujących na rynku nastrojów.
Pomimo wielu trudności polskich elektroinstalatorów nadal nie opuszcza optymizm i wiara we własny sukces. Tegoroczna odpowiedź na pytanie o przyszłość zawodu elektryka jest niemalże identyczna i równie wysoka co w zeszłym roku.
Jako powody do optymizmu instalatorzy najczęściej wskazywali duże zapotrzebowanie na nowe budownictwo mieszkaniowe, deficyt wykwalifikowanych fachowców oraz rozwój odnawialnych źródeł energii.
Nastrojów panujących w branży nie popsuła również pandemia, której wpływ na pracę elektryków oceniono jako stosunkowo niewielki. Szczególnie dotkliwe w tym okresie były trudności z zakupem materiałów oraz odraczanie terminów zleceń.
Optymizm nie przysłonił jednak polskim instalatorom stojących przed nimi problemów oraz wyzwań. A tych nie brakuje.
Jako największe bariery dla rozwoju branży elektrycy wskazali zaniżanie stawek przez niewykwalifikowanych instalatorów oraz rosnące ceny połączone z ograniczoną dostępnością materiałów.
Nadal krytycznie oceniane są przepisy dopuszczające do zawodu osoby o niewystarczającym przygotowaniu oraz system szkolnictwa zawodowego, który nie nadąża za szybko zmieniającą się sytuacją na rynku.
Wśród respondentów entuzjazmu nie wzbudził także wchodzący w życie Polski Ład, a wraz z nim liczne zmiany podatkowe.
Obawy budzą obciążenia przewidziane dla właścicieli niewielkich firm, w tym osób samozatrudnionych, którzy stanowią największą część podmiotów działających w branży. Niepokój budzi także tempo wprowadzania zmian oraz chaos z nimi związany.
2021 był kolejnym rokiem wzrostu cen usług. Aż 74% pytanych zadeklarowało, że w tym okresie podniosło ceny. Wśród głównych powodów podwyżek najczęściej wymienia się wzrost cen produktów, rosnącą inflację oraz popyt na usługi instalacyjne.
Rozwój technologii oraz rosnące oczekiwania klientów wymagają od instalatorów nieustannego poszerzania swojej wiedzy.
Wśród obszarów, których znaczenie szczególnie wzrośnie w najbliższym czasie respondenci wymieniali inteligentne instalacje typu „Smart home” czy systemy fotowoltaiczne.
W ciągu ostatniego roku wzrosła rola internetu jako podstawowego źródła informacji. Instalatorzy doceniają rolę krótkich filmów instruktażowych oraz możliwość wymiany doświadczeń w mediach społecznościowych. – W dzisiejszych czasach praca elektryka to zajęcie często wymagające pracy na styku kilku branż – mówi Łukasz Szklanko, jeden z administratorów Grupy „Elektryka prąd nie tyka” na Facebooku, partnera raportu. – Aby temu podołać, instalatorzy nieustannie szkolą się i podnoszą swoje kwalifikacje. Dużą rolę w podnoszeniu kwalifikacji instalatorów odgrywają producenci organizujący szkolenia oraz doświadczeni współpracownicy dzielący się wiedzą.
W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem coraz więcej osób kupuje materiały na platformach internetowych, które szczególnie teraz, w pandemicznej rzeczywistości uważane są za wygodną alternatywę. W dalszym ciągu jednak głównym miejscem dokonywania zakupów są stacjonarne hurtownie elektryczne. Korzysta z nich ponad 45% pytanych.
– Cieszymy się, że już drugi rok z rzędu tak wiele osób bierze udział w naszym badaniu – mówi Aleksander Czech, Marketing Manager WAGO. – Cieszymy się również, że możemy liczyć na wsparcie tak wielu partnerów. Tworząc raport chcieliśmy oddać głos polskim elektroinstalatorom, tak aby mogli wypowiedzieć się w najważniejszych tematach dotyczących ich pracy.
Pełny Raport dostępny jest na serwisie: Elektrobohater.pl >>
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |