

Raport Elektroinstalatorzy 2021: ich potrzeby, wyzwania i ocena branży
Cyfryzacja, zmiany klimatyczne i nowe przepisy sprawiają, że praca Elektroinstalatorów nieustannie się zmienia. Firma Eaton we współpracy z Keralla Research postanowiła zbadać, co przedstawiciele tego zawodu sądzą o zmianach na rynku, jakie są ich przyzwyczajenia i potrzeby. W raporcie Elektroinstalatorzy 2021 swoją opinią podzieliło się 200 profesjonalistów z firm elektroinstalacyjnych.
OZE - najważniejszy trend dla instalatorów
Przedstawiciele firm elektroinstalacyjnych w Polsce uważają, że OZE i inteligentne rozwiązania to obecnie kluczowe trendy w ich branży – ponad połowa badanych wskazała jeden z tych dwóch kierunków. 14% ankietowanych specjalistów twierdzi natomiast, że do najważniejszych trendów należy również magazynowanie energii w budynkach.
Po sukcesie programu „Mój Prąd” nie jest zaskoczeniem, że OZE wysuwa się na czoło trendów wskazywanych przez Elektroinstalatorów. Z dopłat skorzystało już ponad 220 tys. podmiotów i gospodarstw domowych - Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager, Eaton
48,5% Elektroinstalatorów, głównie tych z długim stażem pracy (ponad 21 lat), zwraca uwagę na zbyt wolne tempo transformacji energetycznej. Odmiennego zdania jest tylko 19,5% ankietowanych, w większości fachowców z 3-5 letnim doświadczeniem. Według nich, transformacja przebiega zbyt szybko.
42,5% ankietowanych pracuje w firmach, które zajmują się montażem fotowoltaiki, jednak jest to zazwyczaj niewielka cześć ich zleceń. Fotowoltaiką jako głównym obszarem realizacji zajmuje się tylko 8% ankietowanych firm, głównie z 3 do 5-letnim stażem na rynku. Przedsiębiorstwa z 21-letnim lub dłuższym stażem w ogóle nie zamierzają zajmować się takimi instalacjami.
Wykres 1. Ocena tempa transformacji energetycznej
Potrzeba większej kontroli wykonawstwa
Zdaniem ponad połowy Instalatorów istnieją obszary prawne, które trzeba dopracować ze względu na brak jednoznacznych standardów. 37,6% uważa, że właśnie takich zmian wymaga kontrola wykonawstwa. 13,9% specjalistów negatywnie ocenia nadmierne formalności. Z drugiej strony, 38% fachowców nie oczekuje żadnych zmian w przepisach – zazwyczaj są to osoby z długim, ponad 21-letmin stażem.
Źródła wiedzy instalatorów – internet czy szkolenia?
44,5% Elektroinstalatorów czerpie wiedzę o produktach bezpośrednio od hurtowni i przedstawicieli sprzedawców. Tyle samo specjalistów znajduje potrzebne informacje na stronach producentów.
W dalszym ciągu Instalatorzy jako źródło wiedzy wskazywali przedstawicieli producentów (33%) – zwłaszcza ci pracujący w dużych firmach elektroinstalacyjnych o zatrudnieniu przekraczającym 51 osób. Specjaliści z krótkim stażem (3 do 5 lat) informacje na temat produktów uzyskują od znajomych z branży.
Wykres 2. Źródła informacji o produktach
Warto zauważyć, że aż 94% badanych deklaruje aktywne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. Robią to najczęściej na szkoleniach zewnętrznych – zwłaszcza osoby pracujące w branży od 11 do 20 lat. Najczęściej uczęszczają na szkolenia organizowane przez producentów (39,8%) lub niezależne podmioty (30,1%). Nie brakuje jednak osób, które dokształcają się samodzielnie (30,5%). W tej grupie do poszerzania wiedzy najczęściej stosuje się zasoby internetowe, takie jak materiały producentów (32%) oraz portale, blogi i czasopisma branżowe (28,5%).
Elektroinstalatorzy na zakupach
Przeważająca liczba instalatorów (73%) zamawia potrzebne materiały w sieci. 32% deklaruje natomiast, że online zamawiają przynajmniej połowę produktów. Im większa jest firma zatrudniająca fachowca, tym częstsza jest tendencja do zakupów online. Zakupy tradycyjne preferują głównie właściciele mikroprzedsiębiorstw. 57% respondentów twierdzi, że najważniejszym kryterium przy zakupie produktu jest stosunek jakości do ceny. Za istotne uważa się też dostępność i czas dostawy (21,5%) oraz najniższą cenę (20%).
Uwadze Elektroinstalatorów nie umyka też renoma produktów lub marki (27,5%). Jednak w ostatnim czasie ponad połowa kupiła produkt innej firmy niż zazwyczaj. Decyzja o takiej zmianie jest najczęściej podyktowana wymaganiami zleceniodawcy (41,4%), szybszą realizacją zamówienia (37,9%) oraz lepszą ofertą cenową (26,7%).
Wykres 3. Kryteria wyboru produktów
Instalatorzy dokonują zakupów najczęściej 2 tygodnie przed rozpoczęciem prac, dlatego przywiązywanie dużej wagi do dostępności i szybkości dostawy nie jest zaskakujące. Firmy na rynku przeważnie nie robią zapasów – taka praktyka w ogóle nie jest spotykana w mikrofirmach, które działają ponad 11 lat.
Pełen raport na temat pracy Elektroinstalatorów, włącznie z komentarzami ekspertów, można znaleźć na www.eaton.pl/raport-elektro
REKLAMA |

REKLAMA |
REKLAMA |