Powołana do budowy gazoportu w Świnoujściu spółka Polskie LNG podpisała 24 stycznia umowę o współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą. Krakowska uczelnia wspólnie z Akademią Morską będzie kształcić kadry dla terminali w najnowocześniejszym w Europie ośrodku.
Instytucje te, wraz z Akademią Morską w Szczecinie, tworzą Europejskie Centrum Szkolenia LNG. Jego zadaniem jest kształcenie kadr dla terminalu w Świnoujściu oraz przyszłych pracowników podobnych obiektów na całym świecie.
"Będzie to trzeci - a zarazem najnowocześniejszy - taki ośrodek w Europie. Do tej pory pracownicy europejskich gazoportów musieli się kształcić w podobnych ośrodkach na Dalekim Wschodzie lub Stanach Zjednoczonych" - poinformował PAP prezes spółki Polskie LNG Zbigniew Rapciak.
Podkreślił, że powołanie ośrodka szkolącego kadry dla potrzeb gazoportu było niezbędne, bo zdecydowana większość załogi tego typu obiektów musi posiadać odpowiednie międzynarodowe uprawnienia i certyfikaty.
"Zainteresowanie naszym centrum jest ogromne. Po jego prezentacji na konferencji w Dubaju napływają zapytania z Azji, Afryki i Europy" - podkreślił Rapciak.
W ramach Europejskiego Centrum Szkolenia LNG w semestrze letnim 2011 r. ruszą studia podyplomowe: "Transport LNG i obsługa terminali".
W centrum będą cztery najwyższej klasy symulatory, odwzorowujące nie tylko obsługę terminalu, ale także kierowanie statkiem i pracę portu.
Prorektor ds. współpracy i rozwoju AGH prof. Jerzy Lis podkreślił, że spośród polskich ośrodków akademickich krakowska uczelnia ma największe doświadczenie w kształceniu specjalistów w branży związanej z gazem ziemnym, ze szczególnym uwzględnieniem kriogeniki.
"Podpisanie porozumienia ze spółką Polskie LNG to kolejny krok w stronę ścisłego współdziałania pomiędzy światem nauki i przemysłu. Potencjał naukowo-badawczy AGH stanowić będzie ważne ogniwo przy budowie strategicznego, z punktu widzenia całej gospodarki, projektu terminalu w Świnoujściu" - zaznaczył prof. Lis.
Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.
Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.
Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.
Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.
Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami, a na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |