Krakowscy naukowcy opracowali unikatowy system pomiaru parametrów ruchu drogowego - NAUKA - SAMOCHÓD - AGH - KRAKÓW - POMIAR - METROLOGIA - POJAZD - RUCH DROGOWY - STATYSTYKA - NATĘŻENIE RUCHU
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Krakowscy naukowcy opracowali unikatowy system pomiaru parametrów ruchu drogowego
drukuj stronę
poleć znajomemu

Krakowscy naukowcy opracowali unikatowy system pomiaru parametrów ruchu drogowego

Krakowscy naukowcy opracowali unikatowy system pomiaru parametrów ruchu drogowego
źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Unikalny system pomiaru parametrów ruchu samochodowego opracował zespół naukowców prof. Janusza Gajdy z Katedry Metrologii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Badacze za swój wynalazek uzyskali nominację w konkursie "Cudze chwalicie swego nie znacie" na najciekawsze polskie wynalazki i badania naukowe w kategorii nauk technicznych.

Stosowane obecnie systemy monitoringu i pomiaru parametrów ruchu drogowego różnią się znacznie ze względu na wykorzystywany typ i liczbę czujników, mierzone parametry i złożoność systemu.

Jak powiedział PAP dr hab. Ryszard Sroka, który brał udział w pracach nad systemem, w metodach pomiarowych wykorzystywanych do tej pory, pojedynczy czujnik pozwala zazwyczaj na pomiar niewielkiej liczby parametrów pojazdów.

Tymczasem krakowscy naukowcy opracowali system, w którym poszczególne, połączone ze sobą, czujniki - w zależności od konfiguracji - współpracują i mogą mierzyć różne parametry ruchu. "Przygotowany przez nas system różni się od stosowanych poprzednio tym, że dzięki opracowanym 9 wymiennym modułom pracuje z 9 różnymi konfiguracjami czujników" - wyjaśnia rozmówca PAP. Taka struktura umożliwi użytkownikowi elastyczne i łatwe dostosowywanie posiadanego systemu do aktualnych potrzeb.

Opracowany system umożliwia współpracę z różnymi rodzajami i różną liczbą typowych czujników pomiarowych. Wśród nich znajdują się m.in. pętle indukcyjne, pętle taśmowe, detektory osi pojazdu, piezoelektryczne czujniki nacisku, kwarcowe czujniki nacisku. "W zależności od tego, z jakimi czujnikami konkretny moduł współpracuje, można mierzyć różne parametry ruchu drogowego" - dodaje dr Sroka.

Urządzenie umożliwia więc pomiar takich parametrów ruchu, jak: czas pojawienia się pojazdu w strefie pomiarów, liczba pojazdów w określonym przedziale czasu, prędkość, długość pojazdu, liczba pojazdów z przyczepą, naciski osi czy masa pojazdu.

"System zbiera wiele szczegółowych informacji związanych z poszczególnymi pojazdami. Gdy mamy już informacje na temat pojedynczego pojazdu, to na tej podstawie można generować tzw. charakterystyki globalne, określające np. przepływ pojazdów w czasie, klasy pojazdów przejeżdżających przez dany odcinek drogi, liczbę przejeżdżających samochodów ciężarowych czy osobowych. Detektuje również wykroczenia związane z prędkością czy dopuszczalnymi naciskami osi danego pojazdu" - tłumaczy dr Sroka.

Wszystkie czujniki są umieszczane w jezdni i system pracuje podczas normalnej jazdy samochodów, nie zakłócając ruchu drogowego. Jak opisuje dr Sroka, czujniki współpracują z systemem znajdującym się na stanowisku pomiarowym. "Uzyskane wyniki można odczytywać na bieżąco lub gromadzić w pamięci systemu - w przypadku pomiarów długotrwałych - i potem zestawić je ze sobą i analizować" - mówi naukowiec.

Naukowcy zapewniają, że zbudowany system pomiaru parametrów ruchu drogowego jest dobrym narzędziem pomiarowym do stosowania zarówno w długotrwałych, jak i krótkookresowych pomiarach, realizowanych nie tylko w ramach prac badawczych, ale też w zastosowaniach komercyjnych.

System współpracujący z czujnikami może być łatwo przenoszony między różnymi stanowiskami pomiarowymi. "Jego elastyczna struktura oraz możliwość współpracy z szerokim zbiorem czujników pomiarowych powodują, że jest on niezastąpiony w laboratoriach dydaktycznych, jak i dla użytkowników posiadających czujniki pomiarowe w różnych lokalizacjach i pracujące w różnych konfiguracjach" - opisują twórcy systemu.

Jak przyznaje dr Sroka, system na razie był wykorzystywany przede wszystkim przez samych naukowców z Katedry Metrologii, może jednak służyć wszelkim instytucjom, które prowadzą badania ruchu drogowego. Naukowiec dodaje, że prace nad stworzeniem całej złożonej metody badania parametrów ruchu rozpoczęły się już w drugiej połowie lat 90.

PAP - Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl