Toyota i Mazda zawarły porozumienie o partnerskiej współpracy w celu opracowania technologii dla pojazdów elektrycznych, technologii „connected car” oraz zaawansowanych technologii bezpieczeństwa. Japońskie koncerny samochodowe ustanowiły spółkę joint venture produkującą samochody w Stanach Zjednoczonych. Celowi rozwinięcia i wzmocnienia długofalowej współpracy towarzyszy również postanowienie spółek Toyota i Mazda o zawarciu sojuszu kapitałowego chroniącego niezależność i równość obu przedsiębiorstw.
Przemysł motoryzacyjny stale boryka się ze sporymi wyzwaniami - są to m.in. ostrzejsze przepisy dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa nowych pojazdów, wejście na rynek konkurentów z innych branż, a także dywersyfikacja przedsiębiorstw oferujących produkty i usługi związane z mobilnością. W trosce o przyszłość branży, Toyota i Mazda chcą nie tylko wykorzystać synergię mocnych stron obu firm w celu dalszego rozwoju technologii i wzmocnienia podwalin biznesowych, ale też pogłębić współpracę partnerską i utrzymać zrównoważony rozwój, stawiając czoła trudnym wyzwaniom i przezwyciężając je.
13 maja 2015 r. Toyota i Mazda zawarły porozumienie o współpracy partnerskiej, z której korzystałyby obie spółki, m.in. sięgając do zasobów obu przedsiębiorstw i oferując nawzajem komplementarne produkty i technologie w celu stworzenia atrakcyjniejszych samochodów. Od tego czasu obie firmy omówiły wiele obszarów współpracy przy zachowaniu zasady długofalowego budowania równych i korzystnych relacji.
W perspektywie średnio- i długoterminowej oba przedsiębiorstwa budować będą korzystną relację z poszanowaniem autonomii i równości każdej ze stron oraz z myślą o sukcesie wspólnych projektów stanowiących przedmiot porozumienia. Pragnąc stworzyć nowego rodzaju wartości dla przyszłej mobilności, obaj partnerzy zamierzają przyspieszyć i wzmocnić dwustronną współpracę i przyczynić się do rozwoju zrównoważonego społeczeństwa, wykraczając poza oczekiwania klientów.
W ramach nowego sojuszu Toyota i Mazda postanowiły zbadać możliwość ustanowienia spółki joint venture - zakładu produkcyjnego w Stanach Zjednoczonych - finansowanej w drodze równych wkładów obu spółek. Byłby to zakład o szacowanej zdolności produkcyjnej w wysokości 300 000 egzemplarzy rocznie. Obecnie spółki oczekują na uzyskanie zgód i zezwoleń właściwych agencji rządowych i wkrótce zaczną prace nad szczegółowymi planami w celu rozpoczęcia działalności nowego zakładu w 2021 r. Otwarcie zakładu wymagać będzie łącznej inwestycji w wysokości około 1,6 miliarda dolarów i wiązać się będzie z utworzeniem nawet 4000 nowych miejsc pracy. Oprócz dotychczasowej współpracy w zakresie produktów i technologii Toyota i Mazda zamierzają wzmocnić konkurencyjność za sprawą nowego wymiaru współpracy produkcyjnej.
W nowym zakładzie Mazda zamierza produkować modele crossoverów, które spółka wprowadzać będzie na rynek północnoamerykański, zaś Toyota - model Corolla również na rynek północnoamerykański.
Za sprawą produkcji pojazdów w Stanach Zjednoczonych Mazda ma zamiar stworzyć strukturę produkcyjną na potrzeby dalszego rozwoju w Ameryce Północnej. Działania te umożliwią spółce szybszą reakcję na potrzeby klientów w zależności od regionu i modelu.
Poprzez dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych Toyota zamierza ulepszyć reagowanie na potrzeby rozwijającego się rynku Ameryki Północnej. W nowo budowanym zakładzie w meksykańskiej miejscowości Guanajuato Toyota zamierza produkować - zamiast modelu Corolla - pick-up Tacoma. W przypadku tego zakładu nie można mówić o znaczącym wpływie na wartości inwestycji spółki Toyota ani na wielkość zatrudnienia.
Obserwując rosnący na całym świecie popyt na samochody elektryczne, Toyota i Mazda zamierzają wspólnie rozwijać technologie na potrzeby podstawowej konstrukcji konkurencyjnych pojazdów elektrycznych. To posunięcie umożliwi obu firmom szybkie reagowanie na zmiany przepisów i trendów rynkowych w różnych krajach. Szczegóły współpracy będą określane w miarę postępu wspólnych działań obu spółek.
Toyota i Mazda będą wspólnie rozwijać technologie pokładowych, multimedialnych systemów komunikacyjnych w celu zwiększenia wykorzystania technologii informacyjnych w samochodzie. Ponadto, Toyota będzie współpracować z Mazdą w zakresie rozwoju technologii Toyoty pojazd do pojazdu (V2V) i pojazd do infrastruktury (V2I), których celem jest stworzenie mobilnego społeczeństwa wolnego od wypadków drogowych.
Obecnie Mazda dostarcza kompaktowy sedan dla Toyoty w Ameryce Północnej. W ramach współpracy, Toyota ma dostarczać kompaktową, komercyjną furgonetkę z nadwoziem kontenerowym dla Mazdy w Japonii. Co więcej, obie firmy będą sukcesywnie rozszerzać możliwości współpracy w ramach innych produktów uzupełniających na poziomie globalnym.
Obie firmy rozważają dalsze wzmocnienie sojuszu kapitałowego, zgodnie z rozwojem sojuszu biznesowego.
Źródło: Mazda
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |