Dr Christian Rosenkranz, dyrektor Power Solutions Engineering Europe w Johnson Controls, wyjaśnia, dlaczego wysokie temperatury mogą uszkodzić akumulator i dlaczego sprawdzanie jego stanu latem jest tak ważne.
Lato to czas podróży. Wystarczy wyobrazić sobie taki scenariusz: jesteśmy w podróży na upragnione wczasy i nagle samochód nie uruchamia się z powodu słabego akumulatora. Według najnowszych statystyk ADAC 39% awarii pojazdów ma swoje źródło w akumulatorze. Różne czynniki mogą doprowadzić do wystąpienia takiej sytuacji. Ze względu na wysokie temperatury większość kierowców intensywnie korzysta z klimatyzacji. Dodatkowe urządzenia pobierające prąd elektryczny, takie jak przenośne odbiorniki GPS, ładowarki do telefonu, lodówki czy wyświetlacze informacyjno-rozrywkowe stanowią dodatkowe obciążenie dla akumulatora. Przykładowo przy niskich prędkościach, na przykład podczas jazdy w korku, silnik nie generuje zbyt dużo energii, a alternator nie radzi sobie z zapotrzebowaniem pojazdu na prąd elektryczny. Wówczas potrzebna jest pomoc akumulatora, który dostarcza energię wykorzystywaną przez pojazd i wszelkie podłączone akcesoria. Aby mieć pewność, że samochód jest w pełni sprawny, warto sprawdzić stan akumulatora przed wyruszeniem w wakacyjną podróż - w niezależnym serwisie lub w sklepie z częściami. Test akumulatora zwykle jest bezpłatny.
Temperatura otoczenia w trakcie pracy akumulatora jest ważnym czynnikiem wpływającym na jego trwałość. Optymalna temperatura zewnętrzna dla akumulatora samochodowego wynosi +20°C. Gdy temperatura wzrasta znacząco powyżej tej wartości, reakcje elektrochemiczne i procesy związane z korozją siatki ulegają przyspieszeniu. To oznacza, że akumulator może rozładowywać się szybciej, przez co może nie przetrwać lata.
Szczególnej uwagi wymagają pojazdy wyposażone w system Start-Stop. Tylko dwie technologie akumulatorów spełniają wymogi takich systemów. W pojazdach wyposażonych w system Start-Stop akumulator musi uruchamiać silnik kilka razy podczas jednej podróży. W przypadku gdy akumulator już jest słaby, układ zarządzania akumulatorem obniży działanie indywidualnych urządzeń pobierających energię, a nawet automatycznie wyłączy niektóre urządzenia, takie jak klimatyzacja, aby zapewnić wystarczające zasilanie dla funkcji Start-Stop. Zatem stan akumulatora w pojazdach z systemem Start-Stop wpływa na sposób działania zarówno pojazdu, jak i jego funkcji. Dlatego akumulatory powinny być często sprawdzane w warsztacie. Dysponuje on odpowiednimi narzędziami diagnostycznymi w celu kontroli i wymiany. Stanowczo zalecamy udanie się do warsztatu w celu uniknięcia awarii w układach pojazdu.
Nie należy odłączać akumulatora, nawet jeśli podczas urlopu samochód nie będzie użytkowany. W miarę opracowywania coraz bardziej zaawansowanych technologii integracja akumulatora z układem elektrycznym pojazdu staje się coraz bardziej skomplikowana. Jeśli dojdzie do przerwania obwodu elektrycznego pomiędzy akumulatorem a komputerem pokładowym pojazdu, może to spowodować utratę danych w jednostkach sterowania pojazdem oraz urządzeniach informacyjno-rozrywkowych. Ponadto odłączenie akumulatora nie wydłuży jego żywotności. Proces starzenia nie zostanie zatrzymany. Wyjeżdżając na urlop, należy pamiętać, aby nie pozostawiać urządzeń zewnętrznych, takich jak nawigacja satelitarna czy ładowarka do telefonu, podłączonych w samochodzie podczas naszej nieobecności.
Dr Christian Rosenkranz, Johnson Controls Power Solutions
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |