Szczecińscy naukowcy stworzyli unikatową konstrukcję obwodu magnetycznego silnika, dzięki której możliwa jest większa kontrola pracy urządzenia, m.in. napięcia indukowanego oraz strat energii przy dużych prędkościach obrotowych. Możliwe jest to poprzez osłabienie pola magnetycznego magnesów trwałych w maszynie.
– Maszyna jest unikatowa pod tym względem, że posiada dodatkowy system sterowania i zasilania, który umożliwia regulację napięć w maszynie, a także wszystkich innych jej parametrów – powiedział w rozmowie z PAP prof. dr hab. inż. Ryszard Pałka z Katedry Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych ZUT w Szczecinie.
Jego zdaniem silnik jest bardziej oszczędny od stosowanych obecnie silników konwencjonalnych. – Maszyna ma lepsze parametry dynamiczne, czyli przyspieszenie. Jest też bardziej bezpieczna, gdyż w razie wypadku ma szansę na błyskawiczne odłączenie – dodaje prof. Pałka.
– Podstawową charakterystyczną cechą tej maszyny jest to, że daje ona szeroką możliwość regulacji momentu napędowego, czyli że może ona działać bardzo efektywnie zarówno przy niskich, jak i przy wysokich obrotach – wyjaśnił dr inż. Marcin Wardach ze szczecińskiej uczelni.
Według prof. Pałki użytkownik samochodu elektrycznego wyposażonego w ten silnik mógłby przejechać dystans dłuższy o kilkadziesiąt kilometrów w porównaniu do innych pojazdów z napędem elektrycznym.
– Stworzony przez nas silnik może być wykorzystywany w napędach samochodów elektrycznych, a także jako generatory w elektrowniach wiatrowych, gdzie często zmienne warunki pogodowe decydują o parametrach wytwarzanej energii. To rozwiązanie konstrukcyjne umożliwia kontrolę tych parametrów – powiedział dr inż. Piotr Paplicki, należący do grupy szczecińskich konstruktorów.
Silnik ma patenty krajowe. Stworzony na szczecińskiej uczelni szósty prototyp maszyny jest wynikiem wieloletniej kooperacji z naukowcami z Niemiec, Włoch oraz Korei Południowej, a także finansowania w ramach grantów Narodowego Centrum Nauki.
Naukowcy z Katedry Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych: dr inż. Marcin Wardach (L), kierownik katedry elektroenergetyki i napędów elektrycznych wydziału Elektrycznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego prof. Ryszard Pałka (2L), dr inż. Michał Bonisławski (2P) i dr inż. Piotr Paplicki (P). Naukowcy z ZUT stworzyli prototyp unikatowej maszyny, która może posłużyć do napędów samochodów elektrycznych. Taki napęd pozwoliłby lepiej przyspieszać, jechać dłużej i z większą mocą. Rozwiązania szczecińskich naukowców tkwi w specjalnej konstrukcji obwodu magnetycznego silnika. Dzięki temu mogą oni kontrolować zjawiska zachodzące w urządzeniu. Fot. PAP/Marcin Bielecki 17.03.2017
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |
Na tym filmie silnik sam się zasila z prądu indukcji i drgań elektromagnetycznych
https://www.youtube.com/watch?v=TvbNYlFWoCA
wzbudzanie silnika 22kw rezonansem
https://www.youtube.com/watch?v=dFc701SfG0E
zasilanie silnika 10 kw 2950 obrotów impulsami prądu stałego napięcie zasilania 27V wspomagany własnym prądem
dobieranie opornika i kondensatora
podam mail pgkr1@op.pl
Dodam dla zainteresowania silniki na co dzień są używane w całej gospodarce zużywają energię a wcale nie muszą tak są skonstruowane.
_Multi-objective_topology_optimization_of_a_pe
rmanent_magnet_machine_to_reduce_electromagnetic_l
osses_and_cogging_torque