Samolot akrobatyczny o nazwie Extra 330LE z napędem znacznie wykraczajacym poza obecne standardy wykonał 24 czerwca br. pierwszy publiczny lot z lotniska Schwarze Heide, niedaleko Dinslaken w Niemczech. Nowy silnik jest pierwszym, który przy tak niskiej wadze osiąga tak dużą moc. Dzięki niemu samolot hybrydowo-elektryczny może mieć teraz 4 lub więcej miejsc.
– Ten dzień zmieni świat lotnictwa. Po raz pierwszy samolot elektryczny klasy 250 kW wzniósł się w przestworza – powiedział Frank Aton, szef jednostki badawczej eAircraft działu Corporate Technology Siemensa.
Samolot Extra 330LE, który waży prawie 1000 kilogramów, jest dobrą konstrukcją do testowania nowego systemu napędowego. Jako samolot akrobatyczny wyjątkowo nadaje się do ekstremalnego przetestowania możliwości komponentów, umożliwiając ulepszanie projektu.
Siemens opracowuje tę technologie we wspólnym projekcie z firmą Airbus. Projekt ma na celu rozwijanie jednostek latających napędzanych elektrycznie. Napędy elektryczne oferują szerokie możliwości rozwoju i wykorzystania, dlatego Siemens i Airbus chcą wykorzystać rekordowy silnik jako podstawę do stworzenia krótkiego zasięgu samolotów pasażerskich zasilanych przez hybrydowo-elektryczny system napędowy.
Frank Aton zapowiada, że do 2030 roku jego zespół stworzy prototyp samolotu mogącego pomieścić nawet 100 osób i o zasięgu do około 1000 km.
Samolot Extra 330LE
– Pierwszy lot naszego systemu napędowego to krok milowy na drodze elektryfikacji lotnictwa. Żeby kontynuować tę podróż z sukcesem potrzebujemy przełomowych idei i odwagi do podejmowania wyzwań. Z tego powodu ten projekt jest jednym z pierwszych naszej nowej jednostki o nazwie next 47, zajmującej się start-up’ami. Siemens pragnie stworzyć hybrydowo-elektryczny napęd z przeznaczeniem dla samolotów pasażerskich w ramach przyszłościowego obszaru biznesowego – powiedział Siegfried Russwurm, Siemens Chief Technology Officer i członek zarządu Siemensa AG.
Konstruowanie tego silnika wspierane jest przez niemiecki program badań aeronautycznych – Aeronautics Research Program (LuFo). Samolot Extra 330LE został stworzony w ramach współpracy Siemensa i firm Extra Aircraft, MT-Propeller oraz Pipistrel (akumulatory).
Źródło: Siemens
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |