Bolidy startujące w najbardziej prestiżowych wyścigach samochodowych świata wkrótce mają korzystać z nowoczesnych rozwiązań polskiego producenta kabli i przewodów. Tele-Fonika Kable SA wraz ze swoimi kontrahentami opracowała system okablowania wykonany z super giętkiego przewodu z żyły aluminiowej izolowanej wysokogatunkową mieszanką gumową do zastosowań w bolidach Formuły 1.
Przewody są odporne na rozdzierania i rozprzestrzenianie płomienia, promieniowanie UV oraz działanie oleju.
– To dopiero początek naszej przygody z Formułą 1. W przyszłości planujemy dalsze prace wdrożeniowe związane z opracowywanie specjalistycznych kabli i przewodów do takich właśnie zastosowań. Wiemy, że podobne rozwiązania nie ograniczają się tylko do bolidów. Rynek jest dużo większy i jego atrakcyjność związana z lotnictwem czy choćby nowoczesnymi rozwiązaniami w szybkim transporcie kolejowym będzie rosła z roku na rok. Dlatego chcemy mieć swoje miejsce w rozwoju innowacyjnych technologii. To dobra inwestycja – uważa Ryszard Pilch, prezes zarządu spółki Tele-Fonika Kable SA.
– Produkt powstał dzięki zaangażowaniu, pasji i wiedzy technologów z naszej krakowskiej fabryki. Natomiast potem przewód 07RN-F 300 AL wdrażali już niemieccy eksperci ze Spółki TELE-FONIKA Kable Central Europe GmbH – dodaje prezes.
Serce układu
Przewody 07RN-F 300 AL., umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie systemu Energy Recovery System (ERS-H i ERS-K) Sysem ERS-H, nazywany często również MGU-H (Motor Generation Unit - Heat), działa zasadniczo, jako dynamo do roweru. Ruch obrotowy przekształcany jest w energię elektryczną przekazywaną bezpośrednio do ERS-K. System ERS-K przekształca następnie energię elektryczna w energię kinetyczną i oddaje ją bezpośrednio na wał napędowy.
Do wszystkich tych procesów przemiany energii w strefie hamulców oraz turbosprężarki Formuła 1 poszukiwała giętkich przewodów o małej wadze, zapewniających odpowiednie połączenia z baterią.
– Cały system to przewody wraz z osprzętem przyłączeniowym, wyposażonym w specjalne wtyczki i konektory oraz narzędzia montażowe dostosowane pod kątem niezawodności działania do wymagań elektrotechnicznych, które spełniają super giętkie przewody aluminiowe. W efekcie cały system umożliwiają kierowcy korzystanie z systemu przetwarzania energii nazywanego Energy Recovery System – wyjaśnia Pilch.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |