Polski producent autobusów Solaris pracuje nad prototypem autobusu elektrycznego. Pierwszy egzemplarz takiego pojazdu ma być gotowy w czerwcu, a uruchomienie seryjnej produkcji planowane jest za dwa lata - poinformował Dziennik Gazeta Prawna.
Sam projekt elektrycznego autobusu to koszt ponad 9 mln zł, jednak podstawowym problemem jest dostęp do części i komponentów – Liczba poddostawców jest ograniczona – mówi Rafał Białek, lider zarządzania projektami w biurze rozwoju Solaris-Integrator. Najtrudniej o dobre baterie. Ale Solaris inwestuje w ten projekt, bo zarząd uważa, że to właśnie autobusy elektryczne, nie hybrydy czy diesle, są przyszłością komunikacji miejskiej na świecie.
Eksperci dają duże szanse na sukces elektrycznych autobusów, ponieważ Solaris ma ugruntowaną pozycję na rynku. Od grudnia zeszłego roku wchodzi w skład europejskiego konsorcjum pracującego nad programem zwiększenia ekologiczności europejskiej motoryzacji - European Green Cars Initiative. Oprócz Solarisa konsorcjum skupia takie firmy jak Renault, Volvo, Continental, Valeo i Bosch.
W swojej ofercie Solaris ma już autobusy zasilane CNG (sprężonym gazem ziemnym) oraz hybrydowe, które sprzedawane są głównie do Niemiec i Francji, a od niedawna również w Warszawie:
Dane techniczne Solarisa Urbino 12 Hybrid | |
Silnik | Cummins ISBe 225 KM, EEV, pojemność 6,7 l |
Skrzynia biegów | Eaton 6-cio biegowa |
Napęd elektryczny | Eaton, maksymalna moc silnika elektrycznego 44 kW |
Baterie | 4 sztuki, litowo-jonowe |
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |