Kalifornijska firma Prysm zaprezentowana telewizor HD wykonany w technologii LPD (laser phosphor display), która bazuje na opatentowanej metodzie wykorzystania promieni lasera odbitych od brzegu lustra do pobudzania pixeli, co działa na podobnej zasadzie jak katoda w lampach.
Laser phosphor display (LPD) nazwany TD1 został pokazany na początku miesiąca na InfoComm. Pierwsza generacja wyświetlacza opierała się o ekran o przekątnej 63cm. Cienkie warstwy fosforu są umieszczone wewnątrz szklanej lub polimerowej powierzchni i pozwalają na emisję barw w skali RGB, gdy jest pobudzana laserem UV. W efekcie otrzymujemy czysty obraz bardzo wysokiej rozdzielczości. Luminofory są bardzo blisko powierzchni wyświetlania, dlatego też żadna filtracja nie jest potrzebna.
Półprzewodnikowe diody laserowe (podobne do tych z odtwarzaczy Blue-Ray) są zamontowane za ekranem oraz są skierowane w stronę małych, szybko poruszających się luster, takich jak te używane w drukarkach laserowych. Lusterka odbijają światło lasera w stronę ekranu powodując wyświetlenie odpowiedniej liczby linii obrazu. Wyświetlane obrazy są pozbawione efektów smużenia i migotania.
Procesor zarządzający włącza i wyłącza laser co oznacza, że gdy wyświetlacz jest ciemny - lasery są wyłączone. Zmniejsza to zużycie energii i wydłuża żywotność wyświetlacza.
Ze względu na konstrukcję telewizora wyświetlacz ma 36cm grubości. Rekompensuje nam to małe zużycie energii wynoszące 25% mocy pobieranej przez LCD i 10% mocy pobieranej przez telewizory plazmowe.
Telewizory mogą być produkowane z wykorzystaniem istniejących już technologii i nie wymagają specjalnych warunków wytwarzania, co znacznie obniża koszty produkcji.
TD1 nie dotyczy również problem niskiej jasności w wyświetlaczach LCD i plazmowych. Wyświetlacze są w pełni konfigurowalne i pozwalają na tworzenie ogromnych obrazów w bardzo wysokiej rozdzielczości, można z nich budować ściany wideo dowolnego rozmiaru i kształtu. Kąt widzenia to prawie 180°. LPD przewyższa konkurencję również czasem reakcji 240Hz i plamką 1,6mm.
Technologia LPD może realnie zagrozić pozycji LCD i LED na rynku najwcześniej w ciągu 3-5 lat. Jednakże proces technologiczny wykorzystujący znane rozwiązania znacznie przyspieszy wprowadzenie LPD do sprzedaży w sklepach.
Więcej informacji: www.prysm.com
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |