Podczas jedenastej edycji International Symposium on Automotive Lighting (ISAL 2015), Audi przedstawi pomysły dotyczące przyszłościowych rozwiązań oświetlenia samochodowego. Podczas tego największego i najważniejszego na świecie spotkania branżowego dotyczącego tej dziedziny, które rozpoczyna się 28 września 2015 r. w Darmstadt, najpierw wystąpi laureat Nagrody Nobla z 2014r. w dziedzinie fizyki Shuji Nakamura, a zaraz po nim, prelegenci Audi przedstawiać będą najnowsze trendy i osiągnięcia na polu oświetlenia samochodowego. Jednym z takich osiągnięć jest prezentowana już w koncepcyjnym samochodzie pokazanym na IAA technika Matrix OLED.
– Sympozjum jest ważnym dla Audi forum, skupiającym się wyłącznie na technikach oświetlenia, a beneficjentami tych branżowych rozmów i prezentacji są nasi klienci – wyjaśnia dr Wolfgang Huhn, kierownik działu rozwoju oświetlenia Audi.
Marka z Ingolstadt to lider prac nad nowoczesnymi technikami oświetlenia. Jednym z takich rozwiązań, wprowadzonych na rynek przez Audi, są reflektory diodowe.
– Postęp techniczny i zwiększająca się skala produkcji pozwalają nam zaoferować klientom doskonałe oświetlenie, którego koszt jest dodatkowo bardzo atrakcyjny w stosunku do otrzymywanych korzyści. Inżynierowie Audi odpowiedzialni za rozwój oświetlenia ściśle współpracują z projektantami. Razem, tworząc jeden zespół, kreują harmonijny stylistycznie wygląd zarówno jednostek świetlnych, jak i emitowanego światła. To również ogromny benefit dla kierowcy – mówi Huhn.
Bezpośrednio po prezentacji laureata Nagrody Nobla Shuji Nakamura, Stephan Berlitz, kierownik działu rozwoju innowacji świetlnych Audi, swoją prezentacją pod tytułem „przyszłość technologii świetlnej”, rozpocznie serię referatów wygłaszanych przez gości sympozjum ISAL 2015. Oprócz przedstawienia seryjnie dostępnych rozwiązań, takich jak np. reflektor Matrix LED lub systemy asystentów światła, referenci Audi przedstawią tematy przyszłościowe, np. reflektory laserowe Matrix Laser. W rozwiązaniu tym, źródłem światła jest przestrzennie oddzielony od reflektora laser, a za inteligentną dystrybucję wiązki światła odpowiada mikrolustro.
– Techniki Matrix LED i Matrix Laser mają jeszcze bardzo dużo potencjału. Jednym z rozwiązań planowanych do wdrożenia przez Audi, jest wykorzystanie systemu kamer do precyzyjnego sterowania światłem. W ten sposób, technika car to X, czyli współpraca naszego samochodu z innymi autami i z infrastrukturą, pomoże tam, gdzie nie sięga wzrok osoby prowadzącej samochód. „Prace w obszarze oświetlenia ukierunkowane są w tą stronę, by możliwa była jak najściślejsza interakcja pomiędzy nami, innymi kierowcami i całym otoczeniem – podkreśla Stephan Berlitz. Przykładem są tu tak zwane „światła przebudowy”.
W rozwiązaniu tym, nad którym aktualnie pracują inżynierowie Audi, precyzyjne pasy świateł określają szerokość pojazdu na jezdni. Dzięki temu, kierowca czuje się dobrze prowadzony i może pewnie przejechać przez zwężenia.
Audi, będąc czołową na świecie marką opracowującą rozwiązania dotyczące oświetlenia, wytycza wciąż nowe drogi w tej dziedzinie. Najlepszymi tu przykładami są diodowe światła do jazdy w dzień, które po raz pierwszy pojawiły się w roku 2004 w Audi A8 W12, pierwsze w pełni diodowe reflektory w Audi R8 (2008), połączenie działania reflektorów z danymi nawigacji w Audi A8 (2010), kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania w Audi R8 (2012) oraz najnowsze: reflektory diodowe Matrix w Audi A8 (2013), światła drogowe z wiązką laserową w Audi R8 LMX (2014) i system oświetlania znaków drogowych w modelu Audi A4
z diodowymi reflektorami Matrix (2015).
Prace badawcze i konstrukcyjne w tej dziedzinie, są w Ingolstadt i Nackarsulm cały czas prowadzone. Na targach IAA 2015 koncern zaprezentował samochód studyjny Audi e‑tron quattro concept z reflektorami Matrix OLED. Diody OLED (organic light emitting diode) mają tę ogromną zaletę, że doskonale potrafią połączyć wymagania techniczne z najbardziej nawet wyszukaną stylistyką. W każdej jednostce oświetleniowej OLED są dwie elektrody, z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta, zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego półprzewodnika.
Ich światło to zupełnie nowy poziom homogeniczności, a jasność można regulować bezstopniowo. Dodatkowo, światło takie nie rzuca cienia i nie wymaga montażu reflektorów, światłowodów i tym podobnych elementów optycznych. Nowe, elastyczne materiały nośne można formować w trzech wymiarach, co daje projektantom nowe możliwości. Cztery pierścienie chcą na początku wprowadzić technikę OLED do produkcji seryjnej w światłach tylnych.
Źródło: Audi
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |