Audi angażuje się na rzecz rozwoju neutralnych pod względem emisji CO₂ paliw syntetycznych. Najnowszy projekt Audi w dziedzinie neutralnych pod względem emisji CO₂ paliw syntetycznych to pilotażowa wytwórnia w Dreźnie, w której z wody, dwutlenku węgla i ekologicznego prądu produkowane jest paliwo typu e-diesel. Wytwórnia została uroczyście otwarta w tym tygodniu. Partnerami projektu są firmy Climeworks i sunfire.
Dzięki kooperacji, Audichce udowodnić, że możliwa jest industrializacja e-paliw. Wytwórnia stworzona przez firmę sunfire, funkcjonująca w oparciu o zasadę Power-to-Liquid, jako surowce wykorzystuje dwutlenek węgla, wodę i prąd. Dwutlenek węgla jest pozyskiwany z powietrza metodą Direct-Air-Capturing opracowaną przez szwajcarskiego partnera koncernu z Ingolstadt - firmę Climeworks.
W osobnym procesie elektrolizy przeprowadzanej przy pomocy prądu ekologicznego, woda rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla w dwóch procesach chemicznych przeprowadzanych w temperaturze 220 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, składająca się z węglowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu to nawet 70%.
Pilotażowa wytwórnia, która powstała na terenach firmy sunfire w Dreźnie-Reick, w pierwszej fazie rozwoju będzie produkować ok. 160 litrów Blue Crude dziennie. Z tego nawet 80% można zamienić w syntetyczne paliwo diesla. Paliwo to – Audi e-diesel – nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową, jest więc łatwopalne. Jego właściwości chemiczne pozwalają na mieszanie go z tradycyjnym olejem napędowym w każdej proporcji.
Dzięki projektowi wspieranemu przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań, poprzedzonemu ponad dwuletnią faza badań i przygotowań, Audi łączy dwie innowacyjne technologie. Z jednej strony z powietrza odzyskiwany jest dwutlenek węgla, a z drugiej strony metoda Power-to-Liquid służy do produkcji syntetycznego paliwa. Audi jest wyłącznym partnerem projektu z branży motoryzacyjnej.
Niezależnie od kooperacji z firmą sunfire, Audi już od 2009 roku angażuje się w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod względem emisji CO2. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksońskim miasteczku Werlte produkuje na podobnej zasadzie syntetyczny metan (e-gaz Audi), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogą kupować korzystając ze specjalnej karty do tankowania. Ponadto, wspólnie z francuskim przedsiębiorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi, a z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule projekt, w ramach którego z pomocą mikroorganizmów produkowane jest syntetyczne paliwo e-diesel Audi i e-etanol Audi.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |
Powinno być zabronione stosowanie takiego zwrotu!