Pompa o zmiennej wydajności A1VO firmy Bosch Rexroth jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku i umożliwia zastosowanie energooszczędnego układu Load-Sensing również w ciągnikach o niskiej mocy.
Specjalnie skonstruowana dla segmentu ciągników o niskiej mocy pompa osiowa o zmiennej wydajności o handlowej nazwie A1VO zmniejsza zużycie oleju napędowego nawet do 10 tys. litrów w ciągu całego okresu użytkowania maszyny wynoszącego 6000 roboczogodzin. Różnica w cenie nowej pompy A1VO o zmiennej wydajności w porównaniu do pomp o stałej wydajności zmniejsza się tak bardzo, że po raz pierwszy pozwala na ekonomiczne przejście ze stosowanego dotychczas systemu Open-Center na system Load-Sensing. Rozwiązanie to wykorzystuje moc hydrauliczną w zależności od zapotrzebowania w układzie hydraulicznym. Symulacje prowadzone z często stosowanym na rynku silnikiem Diesla o mocy 90 KM potwierdzają oszczędność zużycia paliwa pomiędzy 10% a 15% na jedną roboczogodzinę przy pracy w trybie mieszanym.
W większych ciągnikach system Load- Sensing przyjął się już w dużym stopniu jako technologia zmniejszająca zużycie paliwa i redukcji emisji spalin. Dla bardzo wrażliwego na ceny segmentu małych ciągników układ Load Sensing , jak dotychczas, był zbyt kosztowny. W związku z tym firma Bosch Rexroth podczas konstrukcji nowej pompy o zmiennej wydajności A1VO uwzględniła potrzeby tego segmentu rynku - m.in. poprzez ulokowanie wszystkich przyłączy w płycie tylnej pompy i wyraźne zmniejszenie różnorodności typów. Upraszcza to produkcję i przyczynia się do tego, że dla segmentu małych ciągników osiągnięty zostaje odpowiedni stosunek ceny do zainstalowanej mocy. Aby ułatwić producentom ciągników zastosowanie nowej pompy, A1VO przypomina wymiarami i danymi technicznymi pompy o stałej wydajności, które dotychczas były przez nich stosowane. Przy objętości 35 cm3 jest ona obliczona na prędkość obrotową do 3 000 obr/min. Pompa o zmiennej wydajności osiąga ciśnienie robocze 250 bar oraz ciśnienie szczytowe nawet do 315 bar i wydajność do 105 l/min. Współczynnik sprawności wynosi blisko 90%. Żywotność jest porównywalna z wariantami A10VO i A10VNO stosowanymi w dużych ciągnikach.
Na podstawie obszernych symulacji z wykorzystaniem oryginalnych danych pochodzących z charakterystyki popularnego na rynku silnika Diesla o mocy 90 KM, firma Bosch Rexroth obliczyła oszczędności w zużyciu paliwa pomiędzy 10 a 15,9 % na jedną roboczogodzinę. Przy tym wyniki uwzględniają różne cykle obciążenia: zaczynając od trybu jezdnego bez obciążenia układu hydraulicznego, poprzez tryb z częściowym obciążeniem, aż po pełne obciążenie układu hydraulicznego roboczego. Największe oszczędności w zakresie zużycia oleju napędowego uzyskuje się w trybie obciążenia częściowego pompy, jak np. utrzymywanie pługu podczas przejazdu lub podczas pracy z ładowaczem czołowym. Przyjmując przeciętną długość eksploatacji 6 000 godzin i w oparciu o typowy podział cykli obciążenia, oszczędności sięgają około 10 000 litrów oleju napędowego.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |