Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki (NFOŚiGW) wesprze modernizację oświetlenia ulicznego i rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego. Środki na uruchamiane przez Fundusz programy pochodzą ze sprzedaży jednostek emisji CO2 protokołu z Kioto.
– Fundusz przeznaczy ponad 350 mln zł na skierowany do gmin program SOWA, czyli dofinansowanie energooszczędnego oświetlenia ulicznego czy systemów sterowania oświetleniem – poinformował w środę na konferencji prasowej prezes NFOŚiGW Jan Rączka
Według danych NFOŚiGW w 2011 r. oświetlenie uliczne w Polsce zużyło rocznie 1,558 TWh energii elektrycznej przy rocznym zużyciu prądu w kraju na poziomie 158 TWh. Jak podkreślił Rączka, Fundusz szacuje, że dzięki programowi uda się oszczędzić 5-10% energii, idącej na oświetlenie ulic.
Zgodnie z polskim prawem, za oświetlenie uliczne płacą gminy. Jak ocenił Rączka, modernizacja lamp zwraca się w 7-11 lat, a przy dotacji z NFOŚiGW rzędu 45% czas ten skraca się o połowę. Podkreślał, że dla gminy jest to czysta korzyść, bo nawet gdy uzyska z Funduszu pożyczkę, a nie dotację, spłaci się ona z oszczędności.
– To przełożenie nieco abstrakcyjnych celów polityki klimatycznej na praktyczne zastosowania. Typowa oszczędność to 40% energii – zaznaczył Rączka.
Jak podkreśla Fundusz, w Polsce 70% infrastruktury oświetleniowej jest własnością spółek energetycznych. Zgodnie z prawem gmina ponosi koszty oświetlenia, ale w większości przypadków nie może inwestować w poprawę infrastruktury, ponieważ nie jest jej właścicielem. Natomiast w programie SOWA może uzyskać na ten cel środki, jeśli zamiast wykupywać od firm energetycznych infrastrukturę, tylko wydzierżawi ją na najmniej na 5 lat.
Minister środowiska Marcin Korolec podkreślił, że środki na modernizację oświetlenia zostaną rozdzielone w konkursie promującym rozwiązania prowadzące do największych oszczędności w przeliczeniu na tonę emitowanego CO2.
Korolec przypomniał, że zgodnie z protokołem z Kioto miała zredukować emisję dwutlenku węgla o 6%, a zredukowała o 30%, dlatego posiada bardzo dużą nadwyżkę jednostek emisji tzw. AAU, które może sprzedawać innym krajom – stronom protokołu. Dotychczas z ich sprzedaży uzyskała ok. 780 mln zł – zaznaczył minister.
Drugi uruchomiony przez NFOŚiGW program na bazie transakcji AAU to GAZELA - wsparcie niskoemisyjnego transportu miejskiego. Oprócz zakupu autobusów będzie można inwestować w ścieżki rowerowe, wynajem rowerów czy systemy zarządzania transportem miejskim. Program opiewa na 80 mln zł, NFOŚiGW wskazuje, że może posłużyć np. do dofinansowania zakupu nowoczesnych autobusów hybrydowych, napędzanych CNG - czyli sprężonym gazem.
Źródło: PAP
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |