Urządzenia udostępnione w dzielnicy Gdynia Grabówek przeznaczone są do użytku przez odbiorców indywidualnych. Oceniona zostanie atrakcyjność tego rozwiązania dla mieszkańców dzielnic z ograniczoną możliwością montażu prywatnych urządzeń ładujących (np. niewystarczającą dostępnością garaży). Przede wszystkim Energa Oświetlenie zweryfikuje jednak skuteczność działania ładowarek na słupach oświetleniowych działających w sprzężeniu, czyli podłączonych w większej liczbie do jednego układu sterowania oświetleniem. Tego typu urządzenie może obsługiwać obwody oświetleniowe od kilku do kilkunastu lamp, ważne jest więc, aby przeanalizować sprawność i niezawodność pracy systemu rozbudowanego o więcej niż jedną stację.
– Budowa stacji ładowania na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej jest nowością na rynku polskim. Stanowi przykład połączenia wysiłków na rzecz efektywności energetycznej z promowaniem elektromobilności. Łączenie stacji ładowania pojazdów z infrastrukturą oświetleniową pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania. Dziś wspólnie z miastem Gdynia oddajemy do użytku stacje ładowania, które są dedykowane dla mieszkańców. Przedsięwzięcie to wyznacza nowy kierunek rozwoju elektromobilności – można ją nazwać elektromobilnością bliską, dostępną każdemu posiadaczowi pojazdu z napędem elektrycznym. Chcemy przetestować jej funkcjonowanie w normalnych warunkach przestrzeni miejskiej, dlatego ta inwestycja, realizowana wspólnie z władzami miasta, jest dla nas szczególnie ważna – podkreśla Marcin Stojek, wiceprezes Zarządu Energi Oświetlenia.
Zainstalowane w Gdyni Grabówku urządzenia Energi Oświetlenia mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW, w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Jednorazowo do stacji podłączone mogą być dwa pojazdy. Dużą zaletą urządzeń montowanych na słupach oświetleniowych jest krótsze tempo ich budowy w porównaniu do standardowych stacji wolnostojących – wynika to z wykorzystania już istniejącej infrastruktury bez dodatkowych prac ziemnych, a tym samym konieczności pozyskania mniejszej ilości decyzji i pozwoleń administracyjnych czy przyłączeniowych.
– Naszym celem jest stworzenie sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych obejmującej wszystkie dzielnice Gdyni. Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty nie ma garaży podziemnych czy dedykowanych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
W Gdyni wdrażanych jest wiele rozwiązań w obszarze elektromobilności. Stacja ładowania montowana na latarni to kolejny, innowacyjny projekt, który może rozwiązać problem z dostępnością m.in. infrastruktury elektroenergetycznej, niezbędnej do instalacji ogólnodostępnych punktów ładowania.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w garażach podziemnych czy na wewnętrznych parkingach nowobudowanych i istniejących osiedli będzie można łatwiej zainstalować punkty ładowania dla elektryków. Nie mniej liczba tych miejsc jest ograniczona. Stacje ładowania instalowane na słupach oświetleniowych umożliwią szybszą rozbudowę tworzonej sieci na terenie całego miasta. Infrastruktura ładowania to jeden z istotnych elementów wzrostu liczby samochodów elektrycznych. Uruchomienie kolejnego pilotażu przyczyni się nie tylko do szybszego rozwoju elektromobilności, ale również wpłynie na działania proekologiczne.
Samochód elektryczny w trakcie ładowania na stacji Energi Oświetlenia w Gdyni
Zastępowanie tradycyjnych opraw sodowych nowoczesną, energooszczędną technologią LED pozwala stopniowo zmieniać sposób myślenia o tradycyjnym oświetleniu drogowym. Dzięki zaoszczędzonym nadwyżkom mocy na słupach montowane mogą być dodatkowe urządzenia, zarówno stacje ładowania, jak też rozwiązania z zakresu smart city. Jednocześnie modernizacja oświetlenia niesie też korzyści dla środowiska – wymiana jednej oprawy sodowej na LED to szacunkowo szansa na o ok. 300 kg mniejszą emisję CO2 do atmosfery w skali roku. Dzięki przeprowadzonej przez Energę Oświetlenie od 2019 roku wymianie opraw w Gdyni emisja ta zmniejszyła się łącznie o ok. 2050 ton rocznie.
Wyniki wcześniejszej fazy pilotażu Energi Oświetlenia, obejmującej montaż tylko jednej stacji ładowania w obwodzie oświetleniowym, okazały się na tyle satysfakcjonujące, że spółka wdrożyła to konkretne rozwiązanie do oferty sprzedażowej jeszcze przed zakończeniem testów. Efektem są pierwsze umowy podpisane na montaż tak skonfigurowanych urządzeń na słupach w Braniewie, Pucku, Helu, Pelplinie oraz Miastku.
Energa Oświetlenie od początku swej działalności do końca 2020 roku wymieniła na technologię LED już 74 tys. opraw sodowych, z czego 5,6 tys. w Gdyni.
Źródło: Energa Oświetlenie
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |