Oprócz wysokiej jakości towarów ważny jest także sposób ich zaprezentowania oraz przyjazne otoczenie. Atrakcyjna wizualnie przestrzeń handlowa potrafi przyciągnąć klienta i sprawić by czuł się komfortowo. Ważnym elementem, budującym atmosferę wnętrza jest oświetlenie, które podkreśla jego architektoniczne walory i pomaga eksponować towary. Szacuje się, że sklepy, w których zadbano o ten aspekt wystroju mogą osiągnąć od 30% do nawet 100% wzrostu obrotu.
Nowoczesne rozwiązania oświetleniowe nie tylko pozwalają stworzyć unikalny styl wnętrza, ale dzięki swej energooszczędności umożliwiają też redukcję kosztów eksploatacji. Zastosowanie diod LED pozwala zredukować pobór mocy nawet o 60%. Uwzględniając dodatkowo ich wydłużoną trwałość (ok. 50 tys. godzin), możemy uznać, że jest to inwestycja, która posłuży nam na lata.
Witryna przyciąga uwagę
Nawet najatrakcyjniejsze, oferowane przez sprzedawcę towary nie znajdą kupca, jeśli minie on sklep nie zwracając na nie uwagi. To wejście i witryna powinny wyróżniać się na tle otoczenia i zachęcać do zajrzenia do środka. Wyeksponowane tam (wysokiej jakości) towary, w odpowiednim oświetleniu będą prezentować się jeszcze korzystniej. Przykładowo, dla branży odzieżowej - zastosowane oświetlenie punktowe wysunie na pierwszy plan ubrania znajdujące się na manekinach, a zmieniające barwę diody RGB pozwolą na dopasowanie wystroju do kolorystyki, obowiązującej w danym sezonie. Niezwykle istotne jest również pierwsze wrażenie klienta po wkroczeniu do sklepu. Wejście powinno zapraszać i sprawiać, że wnętrze wyda się interesujące i przytulne, a nie przytłaczające. Światło musi być tutaj odpowiednio dobrane, aby uniknąć efektu olśnienia. Przy jego pomocy można zaakcentować ciągi komunikacyjne delikatnie wpływając na to, gdzie w pierwszej kolejności uda się klient.
Akcent na sali sklepowej
Optymalne rozmieszczenie lamp i odpowiedni dobór parametrów pozwalają na kształtowanie przestrzeni zgodnie z naszymi potrzebami. Użycie źródeł światła o różnej barwie czy kącie rozsyłu daje wiele możliwości aranżacji wnętrza. Dzięki temu możemy wyodrębnić określone strefy handlowe i podkreślić znajdujące się w nich towary. Oświetlenie akcentujące umożliwia wyeksponowanie frontów regałów sklepowych, kierując uwagę na znajdujące się na nich produkty. Z kolei w przypadku projektowania lady i kas należy pamiętać, że jest to miejsce pracy sprzedawcy. Stąd oprócz walorów dekoracyjnych, trzeba zwrócić uwagę na zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków. Światło nie powinno męczyć wzroku, ale gwarantować ergonomiczną pracę np. z komputerem czy przy wypełnianiu dokumentacji.
W branży spożywczej decyzje konsumentów są podejmowane często na podstawie wrażenia wizualnego. Stąd odpowiednie oświetlenie jest tu szczególnie istotne. Zastosowanie różnego rodzaju filtrów i odbłyśników, dobranych do rodzaju prezentowanego towaru podkreśli jego walory i sprawi, że będzie wyglądał jeszcze bardziej apetycznie. Na przykład na stoisku z owocami i warzywami można zastosować lampy metahalogenkowe (HIT) z głęboko złotym odbłyśnikiem, który wydobędzie piękne barwy i podkreśli świeżość. Zamontowanie w dziale mięsnym opraw wyposażonych w specjalistyczne filtry, pomoże nadać wędlinom korzystny, zaróżowiony wygląd, a odpowiednio dobrane lampy nad półkami z pieczywem stworzą „ciepły” klimat kojarzący się z piekarnią. Tego typu zabiegi sprawią, że klient chętniej sięgnie po produkt, a sprzedaż wzrośnie.
Także w przypadku branży odzieżowej bardzo istotne jest odpowiednie oświetlenie. Powinno ono podkreślać zalety produktu, ale jednocześnie być maksymalnie naturalne i dobrze oddawać barwy. Dzięki temu unikniemy sytuacji, że klient wróci niezadowolony, bo w świetle dziennym kupione przez niego ubranie prezentuje się zupełnie inaczej. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na współczynnik oddawania barw źródeł światła – im większa jego wartość na skali do 100 tym mniej zniekształcone będą kolory oświetlanych obiektów. Przykładowo, dla popularnej technologii LED współczynnik ten będzie wynosił 85-95 i więcej. W tym przypadku szczególną uwagę należy zwrócić na przymierzalnie, bo to w nich zapadają decyzje o ewentualnym kupnie towaru. Warto więc, żeby panowały tam korzystne warunki oświetleniowe.
Nowoczesne technologie w dziedzinie oświetlenia pozwalają na zastosowanie pełnej gamy rozwiązań i wyboru tych najbardziej dopasowanych do konkretnych potrzeb. Każdy projekt jest inny i wymaga indywidualnego podejścia, dzięki któremu przestrzeń handlowa może uzyskać niepowtarzalny charakter spójny z jej marką i wyróżnić się od konkurencji. Inaczej będzie wyglądać sklep z towarami ekskluzywnymi, a inaczej ten, gdzie handluje się produktami dostępnymi na każdą kieszeń. Doradzając klientom, należy brać pod uwagę szereg czynników takich jak profil ich działalności, specyfikę towaru, potrzeby i preferencje, czy w końcu budżet. Można powiedzieć, że proponowane aranżacje oświetleniowe są „szyte na miarę”.
Filip Gabryelczyk, ekspert ds. oświetlenia z firmy Trilux Polska
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |