Czujniki w bezzałogowych helikopterach będą monitorować ruch na morzu
System czujników z komputerem sterującym, zainstalowany na bezzałogowych samolotach i helikopterach pozwoli na odzróżnienie małych pirackich łodzi patrolowych od zwykłych łodzi rybackich – poinformowało Office of Naval Research (ONR), jednostki badawczej amerykańskiej US Navy.
Badacze z ONR opracowali rozwiązanie o nazwie Multi-Mode Sensor Seeker (MMSS). MMS jest połączeniem kamer wysokiej rozdzielczości światła widzialnego, podczerwieni oraz urządzenia laserowo-radarowego (LADAR) mierzącego sygnaturę radarową (typ odbicia) obiektu i odległość do niego. Sterowany mikrokomputerem MMSS posiada własne oprogramowanie rozróżniające typy statków i łodzi i będzie montowany na bezzałogowych śmigłowcach floty MQ-8B Fire Scout.
Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout to śmigłowiec o długości 7,3 m i wysokości 2,9 m, ważący wraz z ładunkiem 1430 kg. Może zabierać 272 kg w formie sprzętu rozpoznawczego oraz bojowego. Startuje praktycznie z każdego statku US Navy przystosowanego do zabierania helikopterów. Osiąga szybkość 213 km/h i wysokości 6100 m. Śmigłowce te prowadzą operacje rozpoznawcze i czasem także ataki pokładów okrętów US Navy.
Zamontowanie MMSS na Fire Scout latających z pokładów fregat amerykańskiej marynarki pozwoli MQ-8B m.in. na partole na wodach przybrzeżnych, zwłaszcza Somalii, gdzie ogromnym problemem jest piractwo. Bezzałogowe maszyny będą przeprowadzać wstępną identyfikację małych statków i łodzi wypływających z portów. Jak stwierdził w komunikacie ONR dr Ken Heeke, kierujący programem czujników w Naval Air Warfare and Weapons Department, system Multi-Mode Sensor Seeker uwolni obsługę od wielogodzinnej identyfikacji potencjalnych napastników, kryjących się wśród łodzi rybackich. Obraz każdej podejrzanej jednostki wraz z pomiarami w podczerwieni i modelem 3D zostanie z pokładu śmigłowca przekazany do centrum dowodzenia okrętu.
Identyfikacja odbywa się na podstawie stworzonego przez naukowców ONR algorytmu, który pozwala określić cechy charakterystyczne w trójwymiarowym obrazie statku. Obraz tworzony jest dzięki danym uzyskanym przy pomocy urządzenia LADAR oraz kamer. Następnie komputer porównujące go z obrazami łodzi i statków – zarówno zwykłych jak i pirackich – umieszczonych w bazie danych w komputerze na pokładzie śmigłowca.
Próby przeprowadzone zarówno na łodziach patrolowych ucharakteryzowanych na rybackie jak i łodziach rybackich w Kalifornii latem 2011 dały rozpoznawalność ponad 90%. Przy okazji wykryto siedem łodzi rybackich, które weszły w głąb strefy zakazanej poligonu Marynarki Wojennej USA. Poza śmigłowcami i samolotami bezzałogowymi, MMSS będzie montowany prawdopodobnie na śmigłowcach patrolowych i samolotach US Navy.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |