Po opatentowania systemu doświetlania zakrętów AFL (ang. Adaptive Forward Lighting) w 2002 roku, jednego z najbardziej efektywnych technologii oświetlenia przedniego samochodów, Opel opracował kolejne innowacyjne rozwiązanie oświetleniowe. Niemiecka marka General Motors zaprezentowała oświetlenie LED Matrix, które ma na celu zwiększenie widoczności podczas jazdy nocą.
Według Opla system zapewnia kierowcy komfort jazdy i widoczność wszystkich obiektów i przeszkód na drodze w nocy, bez oślepiania kierowców nadjeżdzających z naprzeciwka. Poza tym, dzięki wykorzystaniu technologii LED, system zmniejsza zużycie energii o połowę w stosunku do lamp halogenowych.
Nowa koncepcja zakłada wykorzystanie do oświetlenia drogi w nocy tzw. świateł drogowych zamiast świateł mijania. Z tą różnicą, że wiązka będzie dostosowywana tak by nie oślepiać jadących z naprzeciwka, a tym samym dawać jak największy zasięg oświetlenia. W rezultacie kierowca zyska większe pole widzenia i stanie się bezpieczniejszym uczestnikiem ruchu, a pokonywanie drogi nocą nie będzie już tak męczące.
Lampy LED Matrix zintegrowane są z kamerami umieszczonymi na przedniej szybie i we wstecznym lusterku. Kiedy czujnik wykrywa reflektory pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka, system wyłącza część diod, pozostawiając tylko te, które są potrzebne aby oświetlić resztę drogi. Oba reflektory zbudowane są z 4 segmentów świetlnych, a każdy z nich wyposażony jest w 4 niezależnie działające źródła światła. Ogólnie pozwala na użycie 256 różnych kombinacji oświetlenia przedniego, ale różnica między niektórymi z nich nie może być zauważona przez ludzkie oko.
Obecnie Opel ciągle testuje prototypowy system LED Matrix. Koncern zamierza wprowadzić go do swoich modeli dopiero za 2-3 lata.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |