Naukowcy z USA stworzyli oprogramowanie nawigacyjne dopasowane do stylu jazdy i warunków drogowych, działające w czasie rzeczywistym - poinformował magazyn Technology Review.
Naukowcy pracujący dla firmy Microsoft Research zbudowali system nawigacyjny, działający w czasie rzeczywistym, uwzględniający nawyki kierowcy i warunki drogowe. System również przewiduje, która z dróg do założonego celu będzie najszybsza dla każdego użytkownika. Potrafi także dopasować swoje wskazówki, jeśli z czasem zmienią się nawyki kierowcy.
Założenia nowego systemu oparto na analizie danych z urządzeń GPS zainstalowanych w ponad 33000 taksówkach w stolicy Chin, Pekinie. GPS założono w taksówkach, ponieważ taksówkarze znają trasy i często je zmieniają w zależności od warunków pogodowych i panujących na ulicach.
Opracowane na podstawie danych z taksówek algorytmy wykorzystują nie tylko informacje z systemów GPS, ale także potrafią przeszukiwać bazy warunków ruchu. Umożliwia to przewidywanie w jakim stanie będą ulice, którymi zamierza pojechać kierowca i co może zastać w określonych punktach drogi, jak wielopoziomowe skrzyżowania, tereny objęte robotami drogowymi, drogi o zmienionych warunkach ruchu. System potrafi także wykorzystać dane z modułów GPS umieszczonych w smartfonach, którymi coraz częściej posługują się kierowcy. Umożliwia to zbadanie nawyków kierowców i dostosowanie do nich wskazówek, bowiem ci sami kierowcy potrafią inaczej przejechać tą sama trasę np. rano i wieczorem Nowe rozwiązanie nawigacyjne posiada zdolność "uczenia się razem z kierowcą". Dotyczy to nabierania doświadczenia w jeździe na określonych trasach. Przewidując, że kierowca zna drogę, system nawigacyjny może zmienić wskazówki dotyczące wyboru najkrótszej drogi, podając np. objazdy przez boczne uliczki.
Według testów systemu przedstawionych na konferencji 17th Association for Computing Machinery w San Diego w końcu sierpnia br., w trakcie porównania faktycznych danych GPS z ich przewidywanymi czasami podróży stwierdzono, że po kilku tygodniach użytkowania wskazówki podawane przez system stawały się dokładniejsze.
Według naukowców z Microsoft Research, nowe rozwiązanie nawigacyjne można łatwo wprowadzić w każdym mieście o dużej liczbie taksówek, tak aby można było zbudować bazę tras. Pekin jest czwartym pod względem liczby taksówek na świecie, a inne miasta z listy dziesięciu o największej liczbie taksówek to m.in. Moskwa, Mexico City, Bangkok, Tokio, Nowy Jork, Buenos Aires czy Londyn.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |