Naukowcy pracujący dla korporacji lotniczych Boeing i Airbus przedstawili wizje samolotów przyszłości. Będą one hybrydowe albo przezroczyste - poinformowały TV CNN i Boeing.
Przed 49 edycją International Paris Air Show - największej tegorocznej imprezy wystawienniczej technologii lotniczych na świecie, naukowcy pracujący dla koncernów Boeing i Airbus przedstawili swoje koncepcje samolotów pasażerskich przyszłości.
Według naukowców z Airbus, którzy zaprezentowali swoje pomysły na seminarium Cabin Concept w Paryżu, za 40 lat w 2050 roku, samolot przyszłości będzie skonstruowany z "materiałów w 100 proc. podlegających recyklingowi, samoczyszczących, zbudowanych z kompozytów na bazie włókien roślinnych, co ograniczy zanieczyszczenia i ślad środowiskowy w procesie produkcji i użytkowania".
Sam szkielet struktury kadłuba ma być wzorowany na mechanice szkieletu ptaków, co pozwoli na optymalizację jednocześnie wytrzymałości i elastyczności konstrukcji. Siedzenia kabin pasażerskich będą automatycznie dostosowywać się do wzrostu i figury pasażera przy pomocy poduszek powietrznych i siłowników hydraulicznych.
Dotychczasowy podział na klasy zostanie zniesiony i zamieniony na "strefy tematyczne" jak np. "strefa witalności" umożliwiająca relaksację z aromaterapią, odpowiednimi tematami muzycznymi i automatycznym masażem akupresurowym, "strefa techniczna" umożliwiająca stałą pracę i strefa interaktywna" gdzie będzie można np. zagrać wirtualnie w golfa czy biegać na maszynie treningowej.
Kabinę pasażerską zamykać ma przezroczysta i wytrzymała "membrana ścienna", co pozwoli pasażerom na "oglądanie panoramy nieba i ziemi w trakcie lotu". W koncepcji naukowców Airbusa także silniki samolotu przyszłości napędzane są ekopaliwem. Maszyna miałaby należeć do grupy dużych samolotów pasażerskich zabierających na pokład powyżej 300 pasażerów o szybkości podróżnej ponad 0,9 Macha.
Z kolei naukowcy pracujący dla Boeinga rozwijają swój projekt Subsonic Ultra Green Aircraft Research, czyli SUGAR Volt. SUGAR Volt, to także "zielony" samolot, wykonany w dużej części z kompozytów. To wąskokadłubowy górnopłat z dwoma silnikami z napędem turbośmigłowym lub turbowentylatorowym. Długie, wąskie skrzydła są lekko wygięte do tyłu, jak skrzydła jaskółki i mogą być składane- podobnie jak w samolotach zabieranych przez lotniskowiec. Ma to zmniejszyć przestrzeń zajmowaną na lotnisku przez samolot.
Na górnej części kadłuba i skrzydłach umieszczone są panele słoneczne - podobnie jak w obecnym rekordowym samolocie Solar Impulse. Oba silniki są hybrydowe - silnik wewnętrznego spalania napędzany jest ekopaliwem lub mieszanką ekopaliwa z klasycznym paliwem lotniczym, drugi silnik jest elektryczny zasilany z ultralekkich akumulatorów umieszczonych kadłubie, do których energii dostarczają panele, rozmieszczone na płatach maszyny. W czasie startu i lądowania pracują silniki wewnętrznego spalania, zaś w czasie podróży na wysokości przelotowej - silniki elektryczne hybrydy.
SUGAR Volt to samolot średni, zabierający do 180 pasażerów i lecący z szybkością do 0,7 Macha. Miałby pojawić się na rynku w latach 2030-2035.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |