Amerykańscy naukowcy i inżynierowie skonstruowali hybrydowy system napędowy przeznaczony dla półciężarówek i vanów. System ten można zainstalować w półciężarówkach różnych typów, używając zestawu do konwersji – podały magazyny i portale technologiczne.
Jak poinformował portal Technology Review, hybrydowy system napędowy, zbudowany przez naukowców z Departamentu Energii USA i inżynierów z firmy ALTe, składa się czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 110 KM, zestawu baterii litowo-jonowych (LiIon) o łącznej pojemności 20 kWh, dwóch motorów elektrycznych, generatora, umożliwiającego załączenie trybu ładowania baterii przy włączonym silniku benzynowym, sterownika system zarządzania napędem oraz przekładni.
System jest wyposażony w tzw. green box – układ czujników, regulujący poziom spalania mieszkanki oraz załączanie, ładowanie i działanie silników elektrycznych. Czujniki te są częścią system komputerowego ułatwiającego utrzymanie optymalnej szybkości jazdy w zależności od warunków na drodze.
Pojemność baterii zapewnia przejechanie 65 km wyłącznie na silniku elektrycznym, bądź około 400 km w reżimie hybrydowym, przy działających silnikach elektrycznych i silniku benzynowym. Ładowanie baterii do pełnej pojemności trwa 4 godziny przy napięciu sieci 220 V i 8 godzin przy napięciu 110 V.
Jak poinformował dziennik "Detroit News", nowy hybrydowy system napędowy można zastosować w niemal wszystkich nowych półciężarówkach i w większości vanów dostępnych w USA i na rynku międzynarodowym. Zestaw do takiej konwersji półciężarówek i vanów na napęd hybrydowy, opracowywany przez ATLe kosztuje 25 tys. USD. Konwersją interesuje się m.in. US Army – jeden z największych konsumentów paliwa w USA.
ATLe obecnie pracuje nad zaawansowanym hybrydowym systemem napędu dieselelektrycznego dla vanów i półciężarówek, umożliwiającym przejechanie na jednym ładowaniu baterii dystansu 100 mil (160,9 km).
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |