Łódź z napędem hybrydowym powstaje w Szczecinie - NAPĘD HYBRYDOWY - AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE - TURCJA
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Łódź z napędem hybrydowym powstaje w Szczecinie
drukuj stronę
poleć znajomemu

Łódź z napędem hybrydowym powstaje w Szczecinie

Łódź z napędem hybrydowym powstaje w Szczecinie
fot. Akademia Morska w Szczecinie
Akademia Morska w Szczecinie razem ze stocznią w Turcji zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii – z napędem hybrydowym: słoneczno-wiatrowo-elektrycznym. Uruchomienie i pierwszy rejs jednostki ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 r.

  Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało na realizację projektu dofinansowanie w wysokości miliona euro. Dzięki temu powstanie całkowicie nowy typ lekkiej jednostki hybrydowej - łódź będzie przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów jachtów tego typu w najbliższych 20 latach  twierdzi rzeczniczka szczecińskiej uczelni, Bogna Bartkiewicz.

Szczecińska uczelnia stworzy system sterowania i nawigacji, turecka stocznia Milper w Tuzli zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management stworzy układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad źródłami energii - ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla ok. 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany będzie alternatywnie przez odnawialne źródła energii. Kluczowym napędem jachtu będzie siła wiatru działająca na żagle.

  Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności  tłumaczy Bartkiewicz.

Układy zasilające oparte na energii odnawialnej składać się będą m.in. z aktywnych paneli słonecznych. Zapewnią one energię potrzebną zarówno dla napędu, jak i innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie, będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki tlenku tytanu. Zapewnią energię potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę. Produkcja energii przy dobrych warunkach słonecznych zajmie ok. 2 godzin do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów.

Koncepcja budowy jachtu zakłada też pozyskiwanie energii z wiatru. Wówczas jednostka będzie mogła osiągnąć prędkości do 7 węzłów.

Projekt powstanie w ramach programu Era Net Transport. W jego ramach funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające jednostki finansujące badania naukowe w dziedzinie transportu, takie jak ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. W skład konsorcjum wchodzą 24 podmioty z 18 krajów - z Polski to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl