General Motors opatentowało materiały opracowane w dziale energetyki Argonne National Laboratory (ANL), które posłużą do budowy baterii i elektrod w nowej generacji elektrycznego Chevroleta Volt oraz innych samochodach koncernu. Są to mieszaniny tlenków metali, dzięki którym może zostać poprawione zostało bezpieczeństwo i wytrzymałość baterii przy jednoczesnym podwojeniu ich pojemności. Mówi się także o redukcji kosztów dzięki stosowaniu mniejszych zestawów baterii.
Cena jest największym hamulcem popularyzacji samochodów z napędem elektrycznym, które coraz częściej pojawiają się w ofertach producentów. Produkowany przez GM Volt ma obecnie zasięg 56km/ładowanie. Dodatkowo wyposażony jest w silnik spalinowy na dłuższe wyprawy. Samochód kosztuje niestety ponad dwukrotnie więcej niż tradycyjny samochód podobnych rozmiarów i tej samej klasy, głównie ze względu na wysoki koszt akumulatorów. Wykorzystując bardziej wydajne baterie, producent może zmniejszyć ich objętość, redukując tym samym koszt całkowity pojazdu.
Aktualny model Volta używa baterii litowo-jonowych, w których katody zostały wykonane z litu manganu. GM opatentowało materiał pokrywający katodę zawierający nikiel, lit, mangan i kobalt. Materiał posiada oba komponenty: aktywny, gdzie jony litu przemieszczają się podczas ładowania i rozładowywania baterii oraz nieaktywny wspomagający stabilizację materiału aktywnego i wydłużający tym samym żywotność baterii. Nowy materiał posiada wysoką gęstość, ponieważ musi on spełniać swoje funkcje przy wyższych napięciach niż to, pod którym muszą pracować elektrody.
Aby zwiększyć pojemność baterii GM i ANL (pracujące niezależnie) modyfikują niklowo-manganowo-kobaltowy materiał na kilka sposobów - poinformował kierujący projektem Jeff Chamberlai z Argonne National Laboratory.
Po pierwsze zmieniają względne proporcje pierwiastków metalicznych aby stworzyć materiał zdolny do pomieszczenia większej ilości jonów litu. Po drugie aktywują niektóre nieaktywne komponenty dzięki uwalnianiu jonów litu z nieaktywnego materiału, które mogą przemieszczać się pomiędzy katodą i anodą.
technologyreview.com
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |