Japoński gigant elektroniczny Mitsubishi Electric Corp. opracował system wykorzystujący milimetrowej długości fale radiowe do komunikacji naziemnych stacji i lotnisk z lecącymi nawet na bardzo dużej wysokości samolotami, zdolny do transmisji danych z prędkością nawet do 100Mbit/s.
Docelowo ten sam system bez problemu może być wykorzystywany do komunikacji samolotu z naziemnymi punktami dostępowymi do internetu dostosowanymi do obsługiwania nowej technologii, co zapewniłoby szerokopasmowy dostęp do sieci nawet nad Oceanem Spokojnym.
Do komunikacji wykorzystana będzie częstotliwość w granicy 45GHz, ponieważ tłumienie sygnałów w tym paśmie w atmosferze jest minimalne. Dla kontrastu spotykamy bardzo silne tłumienie sygnałów nadawanych z częstotliwością 60GHz.
Przy szerokości pasma 45GHz zasięg sieci wynosić może nawet do 100km. Logiczne jest to, że wraz ze wzrostem odległości odbiornika od źródła, prędkość transmisji spadnie. Dla porównania w odległości 20km od źródła sygnału będziemy w stanie wymieniać dane z prędkością 100Mbit/s, ale już w granicach 100km prędkość spadnie do zaledwie 1Mbit/s.
Zdjęcie przedstawia macierzową antenę (a) instalowaną na pokładzie samolotu i moduł nadajnika sygnału (b). Antena zbudowana jest z 16 rzędów, w których znajduje się po 16 elementów anteny w każdym. Moduł nadajnika zawiera mixer, fazer i wzmacniacz, skonstruowane z monolitycznych mikrofalowych układów scalonych (MIMC - ang. Monolithic Microwave Integrated Circuits) wykonanych z arsenku galu (GaAS), wraz z filtrami środkowo- i dolno-przepustowymi.
Odbiorniki i nadajniki wyposażone są w specjalne systemy dostosowane do wymiany danych przy szybkich zmianach położenia, co ma miejsce w przypadku podróży samolotem. System ten kontroluje zmienności fazy sygnału docierającego do poruszającego się ze stałą prędkością samolotu.
techon.nikkeibp.co.jp
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |