Rozwiązanie stawia czoła największym wyzwaniom, z którymi zmaga się obecnie przemysł ropy i gazu:
jak nadążyć za gwałtownymi zmianami w technologiach automatyki i informatycznych, w sytuacji, gdy obie dziedziny wymagają obecności wyspecjalizowanych inżynierów na miejscu; oraz jak wyeliminować potrzebę kosztownego zatrudniania tych specjalistów na oddalonych morskich i lądowych obiektach bez narażania na szwank ich produktywności i bezpieczeństwa działania.
Koncepcja Service Environment (Środowisko Serwisowe) ABB została stworzona specjalnie, by sprostać gwałtownemu rozwojowi technologii automatyki i technologii informatycznych.
Znane, jako Service Environment™, rozwiązanie ABB okazało się skuteczną odpowiedzią na wyzwania dwóch największych i najbardziej skomplikowanych instalacji produkcji ropy i gazu należących do firmy Stell, zlokalizowanych na norweskim szelfie kontynentalnym: pola naftowego Draugen i gigantycznego pola gazowego Ormen Lange. Rozwiązanie umożliwia ekspertom ABB zarządzanie i monitorowanie systemów automatyki i bezpieczeństwa obu tych obiektów z trzech zdalnych centrów sterowniczych ABB (ARMOR™) zlokalizowanych na norweskim lądzie.
Dzięki ARMOR i serwisowi działającemu 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, ABB jest w stanie reagować natychmiast na przychodzące z pola wydobywczego alarmy, optymalizować, modernizować i rozwijać systemy, a także współpracować z firmą Shell i innymi firmami zewnętrznymi przy projektach, niezależnie od tego, gdzie zlokalizowany jest personel tych firm.
Rozwiązanie zapewnia Shell wysokie bezpieczeństwo systemów informatycznych, szybki czas reakcji, jeden wspólny punkt kontaktowy dla wszystkich kwestii związanych z systemami automatyki oraz dostęp do około 60 grup produktowych ABB i 400 inżynierów przypisanych do projektu.
Istotnym aspektem tego rozwiązania jest bliska i ciągła współpraca pomiędzy ABB i Shell gwarantująca przejrzystość działania, dobrą komunikację i za każdym razem podejmowanie prawidłowych decyzji. Wszystkie te czynniki są ważne dla osiągnięcia założeń produkcyjnych i kosztowych pracujących obiektów.
Namacalnym efektem zastosowania rozwiązania Service Environment jest fakt, że systemy automatyki i bezpieczeństwa w instalacjach firmy Shell pracują bez zarzutu i przy maksymalnej wydajności od 2007 roku, a także, że utrzymanie ruchu urządzeń i instalacji w oparciu o ujawniony przez monitoring stan urządzeń na obiektach wzrosło do imponujących 70 procent. Funkcjonowanie obu pól wydobywczych uległo poprawie, dzięki czemu Shell mógł ograniczyć własny zakres kompetencyjny i zasoby w obszarze systemów automatyki.
Service Environment to kompleksowe rozwiązanie gwarantujące serwis i wsparcie dla branży ropy i gazu, szyte na miarę potrzeb każdego użytkownika.
Na polach wydobywczych Ormen Lange i Draugen pracuje szeroka gama produktów i systemów energetyki i automatyki ABB. ABB dostarczyła również systemy automatyki dla większości morskich instalacji wydobywczych ropy i gazu w tym regionie.
Rozwiązaniu Service Environment pomysłu ABB zaufało wiele firm mających swoje obiekty na norweskim szelfie kontynentalnym, takich jak ExxonMobil, Maersk Oil, Bideford Dolphin i KCA Deutag. Wszystkie są zadowolone z zastosowania tego rozwiązania.