Amerykańska firma Evatran opracowała działający prototyp pozbawionej wtyczek i kabli ładowarki indukcyjnej dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. System Power Plugless został zaprezentowany w tym tygodniu na konferencji Plug In w San Jose w Kalifornii.
Aby naładować akumulator pojazdu za pomocą systemu należy zaparkować przy stacji ponad umieszczonym w podłodze blokiem, który automatycznie dostosowuje się do specjalnego adaptera przymocowanego do pojazdu i rozpoczyna ładowanie. Między pojazdem a blokiem nie ma przepływu energii elektrycznej, nie ma żadnych wtyczek ani kabli.
System działa na zasadzie indukcji elektrycznej, która zachodzi w transformatorach. Prąd płynący w głównym źródle indukuje przepływ prądu w źródle wtórnym, bez użycia wtyczek i przewodów. Takie rozwiązanie zapewnia wygodę bezprzewodowego ładowania, ale jego wadą jest to, że straty energii podczas ładowania mogą sięgnąć nawet 20%. Do momentu wprowadzenia systemu na rynek Evatron ma nadzieję zwiększyć jego efektywność do 90%, co oznaczałoby tylko 10% strat.
System składa się z trzech głównych komponentów: adaptera zamontowanego w pojeździe, długiego i płaskiego bloku parkingowego, znajdującego się pod pojazdem, na ziemi w stacji ładującej (lub w garażu) oraz wieży kontrolnej, podłączonej do sieci. Zasadniczo adapter i blok parkingowy stanowią dwie oddzielne połówki transformatora elektrycznego.
Adapter znajdujący się w pojeździe i blok parkingowy zawierają cewki z metalowym uzwojeniem. Kiedy pojazd parkuje ponad blokiem, czujniki magnetyczne nakierowują cewka wewnątrz bloku i przesuwają ją tak, aby znalazła się w odległości 6-8 cm od cewki w adapterze. Wieża zamienia energię elektryczną z sieci zasilającej na odpowiednią częstotliwość, aby aktywować ładowarkę. Gdy cewki są odpowiednio ustawione, energia elektryczna w wieży kontrolnej wytwarza silne pole magnetyczne w cewce bloku parkingowego, a to powoduje przepływ prądu elektrycznego w cewkach w adapterze, potrzebnego do ładowania baterii.
Ładowarki indukcyjne wykorzystuje się już w urządzeniach przenośnych, takich jak telefony komórkowe i elektrycznych szczoteczek do zębów, a po implanty medyczne, ale to po raz pierwszy taki system będzie testowany w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Program pilotażowy zostanie uruchomiony w 2010 r., a ostateczna wersja ma być dostępna w kwietniu przyszłego roku. Evatron zaprasza właścicieli elektrycznych i hybrydowych pojazdów do wzięcia udziału w próbach terenowych.
Więcej informacji: http://www.pluglesspower.com/
PhysOrg
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |