Czy ultrakondensatory rozwiążą problemy elektrycznej motoryzacji? - ZASILANIE - BATERIE - MIT - SAMOCHODY ELEKTRYCZNE - ULTRAKONDENSATORY
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Czy ultrakondensatory rozwiążą problemy elektrycznej motoryzacji?
drukuj stronę
poleć znajomemu

Czy ultrakondensatory rozwiążą problemy elektrycznej motoryzacji?

Czy ultrakondensatory rozwiążą problemy elektrycznej motoryzacji?
źródło: RWE

Podczas VLSI Circuits Symposium w Honolulu naukowcy z MIT zaprezentowali układ scalony, który przezwycięża jeden z ostatnich poważnych problemów związanych z wykorzystywaniem ultrakondensatorów. Dzięki ich pracom urządzenia takie mogą wkrótce z powodzeniem zastąpić baterie jako źródło zasilania.

Superkondensatory posiadają ogromne zalety w porównaniu z bateriami. Charakteryzuje je wysoka gęstość energetyczna, można je bardzo szybko ponownie ładować i wytrzymują niemal nieograniczoną liczbę cykli ładowania i rozładowywania. Jednak ich poważną wadą jest fakt, że w miarę rozładowywania ultrakondensatorów znacząco spada też napięcie. Gdy np. w kondensatorze pozostaje około 25% pierwotnej ilości energii, napięcie spada aż o 50%.

Naukowcy z MIT wpadli na pomysł, w jaki sposób można wykorzystać niemal całą energię z ultrakondensatora, jednocześnie nie dopuszczając do dużych spadków napięcia. Opracowali oni układ scalony o wymiarach 1,3x1,4 milimetra, w którym zamknęli cztery 2,5 woltowe, 250-milifaradowe ultrakondensatory połączone równolegle. Gdy poziom energii w kondensatorach wyniesie 25% poziomu pierwotnego, a napięcie w każdym z nich spadnie do 1,25 V (co było punktem odniesienia), układ przekierowuje połączenia pomiędzy kondensatorami, tak, że tworzą one dwie pary urządzeń, dostarczając ponownie napięcia rzędu 2,5 volta. Energia nadal jest zużywana, a napięcie spada. Jednak zaproponowane przez MIT rozwiązanie sprawa, że można zużyć aż 98% energii w superkondensatorze, a nie, jak dotychczas, tylko 75%.

Po naładowaniu kondensatorów układ automatycznie zmienia połączenia między nimi tak, że ponownie pracują jak urządzenia niezależne. Do czasu, gdy pojawi się konieczność ponownego połączenia ich w pary.

Jednak największą ich zaletą jest prędkość ładowania wynosząca kilka sekund, w zależności od pojemności.

Znawcy tematu wróżą opisywanej technologii zastosowanie w zasilaniu samochodów elektrycznych. Dużą barierą w postępie elektrycznej motoryzacji jest długi czas ładowania akumulatorów, wynoszący nawet kilka godzin. Dzięki ultrakondensatorm ten problem zostanie rozwiązany.

Na podstawie: SPECTRUM

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl