Rozwój energetyki odnawialnej w Polsce jest w ostatnich latach coraz bardziej dynamiczny. Dzieje się tak głównie z powodu coraz większej liczby powstających i projektowanych elektrowni (farm) wiatrowych, a także instalacji wytwórczych opartych na biogazie i biomasie. Jednak udział energetyki odnawialnej w ogólnym bilansie energetycznym jest jeszcze dużo mniejszy niż w krajach, w których rozwój elektroenergetyki został nakierowany na rozwój OZE.
W artykule zostały przedstawione aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące przyłączania odnawialnych źródeł energii do krajowych sieci elektroenergetycznych. W Polsce obecnie obowiązuje mechanizm ekonomiczny oparty na sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii. W sposób skrótowy scharakteryzowano również proponowane zmiany obecnego stanu prawnego dotyczącego odnawialnych źródeł energii przyłączanych do sieci elektroenergetycznych. Następnie, dokonano porównania korzyści ekonomicznych osiąganych przez wytwórców energii elektrycznej z OZE w obu przypadkach.
Podstawowe kwestie związane z przyłączaniem odnawialnych źródeł energii do sieci elektroenergetycznych w Polsce zostały uregulowane w art. 7 ustawy Prawo energetyczne [1]. Zgodnie z ust. 1 wymienionego artykułu ustawy przedsiębiorstwo energetyczne, które zajmuje się przesyłem lub dystrybucją energii elektrycznej jest zobowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci (w tym przypadku przedsiębiorstwem energetycznym zajmującym się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii), jeśli tylko istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia do sieci i dostarczania energii, a podmiot żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci. W ust. 2 wspomnianego artykułu zostały określone postanowienia, które co najmniej powinna zawierać umowa o przyłączenie do sieci. Są to m.in.: termin realizacji przyłączenia, wysokość opłaty za przyłączenie, miejsce rozgraniczenia własności sieci przedsiębiorstwa energetycznego i instalacji podmiotu przyłączanego, zakres robót niezbędnych do wykonania przy realizacji przyłączenia, wymagania dotyczące lokalizacji układu po- miarowo-rozliczeniowego i jego parametrów, przewidywany termin zawarcia umowy, na podstawie której będzie dostarczana energia, moc przyłączeniowa, okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania.
Jeśli przedsiębiorstwo energetyczne odmówi przyłączenia do sieci z powodu braku warunków ekonomicznych, za przyłączenie do sieci może ono ustalić (w umowie o przyłączenie do sieci) opłatę w wysokości uzgodnionej z podmiotem ubiegającym się o przyłączenie do sieci. Podstawą zawarcia umowy o przyłączenie do sieci jest wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci (zwany „warunkami przyłączenia”), składany przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej jest zobowiązane wydać warunki przyłączenia w terminach określonych w art. 7 ust. Sg ustawy [1].
Zgodnie z art. 7 ust. 5 omawianej ustawy przedsiębiorstwo energetyczne, które zajmuje się przesyłaniem lub dystrybucją energii jest zobowiązane do zapewnienia realizacji i finansowania budowy i rozbudowy sieci, w tym także na potrzeby podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci. Za przyłączenie do sieci źródeł energii elektrycznej jest pobierana opłata ustalana na podstawie rzeczywistych nakładów poniesionych na realizację przyłączenia. W przypadku odnawialnych źródeł energii o mocy elektrycznej zainstalowanej nie przekraczającej 5 MW za przyłączenie pobiera się połowę opłaty ustalonej na podstawie rzeczywistych nakładów. W przypadku instalacji wytwórczych przyłączonych bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV sporządza się ekspertyzę wpływu tych instalacji na system elektroenergetyczny. Nie dotyczy to instalacji wytwórczych o łącznej mocy zainstalowanej nie większej niż 2 MW. Koszty wykonania ekspertyzy są uwzględniane w nakładach za realizację przyłączenia.
Zgodnie z art. 9c ust. 6 ustawy [1] operator systemu elektroenergetycznego w obszarze swego działania, jest zobowiązany zapewnić wszystkim podmiotom pierwszeństwo w świadczeniu usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii, z zachowaniem niezawodności i bezpieczeństwa KSE.
Korzyści ekonomiczne ze sprzedaży energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przyłączonych do sieci elektroenergetycznych w Polsce są związane m.in. z koniecznością uzyskiwania i przedstawiania do umorzenia świadectw pochodzenia (o czym mowa w art. 9 ustawy [1]). Obowiązek taki ciąży m.in. na przedsiębiorstwach energetycznych zajmujących się wytwarzaniem energii elektrycznej lub jej obrotem i sprzedających energię elektryczną odbiorcom końcowym. Świadectwa pochodzenia są wydawane i umarzane przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) dla energii elektrycznej wytwarzanej w źródłach odnawialnych znajdujących się na terytorium Polski. Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy [1] sprzedawca z urzędu jest zobowiązany do zakupu energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej, która znajduje się na terenie obejmującym obszar działania tego sprzedawcy, oferowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, które uzyskało koncesję na jego wytwarzanie. Zakup energii odbywa się po średniej cenie sprzedaży energii elektrycznej w poprzednim roku kalendarzowym, ustalonej przez prezesa URE.
W przypadku energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii - spełniającej jednocześnie warunki wysoko sprawnej kogeneracji, prezes URE wydaje świadectwa pochodzenia oraz świadectwa pochodzenia z kogeneracji. Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i są towarem giełdowym (art. 9e ust. 6 wspomnianej ustawy).
Zgodnie z art. 9e ust. 18 ustawy [1] przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii o łącznej mocy elektrycznej nieprzekraczającej 5 MW zwalnia się z:
Jak z tego wynika, wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii wymaga uzyskania koncesji (art. 32 ustawy [1]). Na podstawie art. 34 ustawy [1] przedsiębiorstwa energetyczne wytwarzające energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii o mocach nieprzekraczających 5 MW są zwolnione z corocznych opłat, z tytułu udzielonej im koncesji, w zakresie wytwarzania energii w tych źródłach.
W ostatnim czasie został opracowany projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii [2], w którym zastosowano rozwiązanie mieszane. Mechanizm ekonomiczny oparty na sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia pozostał dla części źródeł wytwórczych, dla innych źródeł wprowadzono ceny gwarantowane. W projekcie tym zdefiniowano m.in. instalacje odnawialnego źródła energii, mikroinstalacje oraz małe instalacje w zakresie odnawialnych źródeł energii (OZE). Za mikroinstalację proponuje się uznać instalację odnawialnego źródła energii o zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej do 40 kW. Z kolei, małą instalacją ma być instalacja odnawialnego źródła energii o zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej powyżej 40 do 200 kW.
Działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii wymaga uzyskania koncesji. Zgodnie z projektem ustawy [2] wymóg ten nie będzie jednak dotyczył wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji, małej instalacji oraz wytwarzania energii elektrycznej z biogazu rolniczego. Zakłada się również, że przyłączenie mikroinstalacji do sieci będzie się odbywać na podstawie umowy o przyłączenie do sieci - po spełnieniu warunków przyłączenia. Za przyłączenie mikroinstalacji do sieci opłaty mają nie być pobierane. Zgodnie z projektem ustawy [2] wytwórca energii elektrycznej w mikroinstalacji będzie zobowiązany do poinformowania pisemnie operatora systemu dystrybucyjnego, na którego obszarze działania ma zostać przyłączona dana mikroinstalacja do sieci, o lokalizacji, rodzaju i mocy zainstalowanej tej mikroinstalacji.
W przypadku energii elektrycznej wytworzonej w wybranych technologiach w mikroinstalacji, małej instalacji oraz z biogazu rolniczego, sprzedawca z urzędu będzie zobowiązany do zakupu tej energii po określonej stałej cenie jednostkowej, tj. cenie gwarantowanej, ustalanej w rozporządzeniu na rok następny. Cena ta w latach 2013 i 2014 dla energii wytworzonej w następujących rodzajach instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonych do sieci dystry- bucyjnej, ma wynosić [2]:
Dla wszystkich pozostałych instalacji odnawialnego źródła energii (nie objętych cenami gwarantowanymi) sprzedawca z urzędu będzie zobowiązany (podobnie jak obecnie) do zakupu energii elektrycznej w cenie, o której mowa w ustawie Prawo energetyczne. Dla tych instalacji odnawialnego źródła energii potwierdzeniem, że energia elektryczna została wytworzona w odnawialnych źródłach energii będzie świadectwo jej pochodzenia. Dla świadectw tych w projekcie ustawy [2] przewidziano odpowiednie współczynniki korekcyjne. Świadectwo pochodzenia wraz z określonym współczynnikiem korekcyjnym będzie przysługiwać przez kolejnych 15 lat liczonych od dnia oddania instalacji odnawialnego źródła energii do użytkowania Zgodnie z przyjętymi założeniami, współczynniki korekcyjne zależą od rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii oraz od jej zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej. Zakłada się przy tym, że zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz kosztów eksploatacyjnych związanych z instalacją OZE powinien nastąpić w ciągu 15 lat. Współczynniki korekcyjne mają być określane na kolejnych 5 lat i być weryfikowane co 3 lata. Z przedstawionych w projekcie [1] wartości współczynników korekcyjnych dla świadectw pochodzenia na lata 2013-2017 wynika, że największe wartości zostały przewidziane dla instalacji fotowoltaicznych o zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej powyżej 100 kW, elektrowni wodnych - szczególnie o zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej powyżej 20 MW oraz elektrowni wiatrowych na morzu. W przypadku instalacji wykorzystujących biomasę, największe wartości proponuje się dla wysoko sprawnej kogeneracji (CHP) lub układu hybrydowego o zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej poniżej 10 MW. Z kolei dla instalacji wykorzystujących biogaz największe wartości zostały przewidziane dla biogazu rolniczego o zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej powyżej 200 do 500 kW.
|
REKLAMA |
REKLAMA |