Z przedstawionych rozważań wynika, że korzyści ekonomiczne (wg obowiązujących przepisów) ze sprzedaży energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, przyłączonych do sieci elektroenergetycznych w Polsce, są związane ze sprzedażą tej energii po średniej cenie sprzedaży w poprzednim roku kalendarzowym, ustalonej przez prezesa URE, oraz ze sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia. Z kolei w proponowanych nowych rozwiązaniach prawnych założono rozwiązanie mieszane, tj. pozostawiono mechanizm ekonomiczny oparty na sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia dla części źródeł wytwórczych jak i wprowadzono sprzedaż energii po ściśle określonych cenach gwarantowanych dla innych źródeł.
W dalszej części zostaną zaprezentowane roczne przychody wytwórców energii elektrycznej w Polsce w przypadku obu rozważanych rozwiązań dla trzech rodzajów źródeł energii odnawialnej, tj. elektrowni wodnych, wiatrowych na lądzie oraz systemów fotowoltaicznych. W tym celu konieczne będzie określenie wielkości rocznej energii elektrycznej netto wyprodukowanej w elektrowni. Energię tę można określić z następującej zależności [3,4]
An = Pi · Ti (1-ε) = Pi · 8760 · n(1-ε)
gdzie:
Pi - moc zainstalowana w elektrowni,
Ti - czas użytkowania mocy zainstalowanej w ciągu roku, s - wskaźnik zużycia energii elektrycznej przez elektrownię na potrzeby własne,
n - stopień wykorzystania mocy zainstalowanej w roku.
Wielkość stopnia wykorzystania n (zgodnie z [3,5]) wynosi:
Wskaźnik zużycia energii elektrycznej przez wymienione elektrownie na potrzeby własne jest bardzo mały i w dalszych obliczeniach zostanie pominięty. W prowadzonych obliczeniach, dotyczących 2012 r., uwzględniono, że średnia cena sprzedaży 1 MWh energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym, podana przez prezesa URE, wyniosła 198,90 zł. W obliczeniach łych uwzględniono również fakt, że średnioważony indeks cenowy OZEX_A (dotyczy kontraktów PMOZE_A) na rynku praw majątkowych (RPM) [7] wyznaczony za 8 miesięcy 2012 r. miał wartość 271,04 zł/MWh (jest to średnia ważona uwzględniająca wolumen sprzedanych świadectw pochodzenia).
Kontrakty PMOZE_A dotyczą świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej [6] wyprodukowanej w OZE od 1 marca 2009 r. Jednocześnie należy wspomnieć, że jednostkowa opłata zastępcza, jaką należy przyjmować podczas obliczania opłaty zastępczej przy realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 i 2 ustawy Prawo energetyczne, za 2012 r. wynosi 286,74 zł/kWh [8]. Wyniki przeprowadzonych obliczeń ekonomicznych zostały przedstawione w tabeli. W obliczeniach założono wielkości mocy zainstalowanych w elektrowniach reprezentatywne dla rozważanych typów źródeł energii odnawialnej występujących w Polsce [9].
W artykule zostały omówione zagadnienia prawne i ekonomiczne związane z przyłączaniem odnawialnych źródeł energii do sieci elektroenergetycznych w Polsce. Zagadnienia te są istotne ze względu na coraz większą liczbę powstających i projektowanych w naszym kraju instalacji wytwórczych opartych na odnawialnych źródłach energii.
Rodzaj elektrowni | Pi | An | Współczynnik korekcyjny1) | Roczne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej | ||
[MW] | [MWh] | Pd1 [tys. zł] | Pd2 [tys. zł] | Pd2/Pd1 | ||
Wodna przepływowa | 0,3 | 1498 | 1,60 | 703,970 | 947,581 | 1,346 |
Wodna przepływowa | 0,6 | 2996 | 1,60 | 1407,940 | 1895,162 | 1,346 |
Wodna przepływowa | 4,0 | 19 973 | 1,70 | 9386,112 | 13 175,548 | 1,404 |
Wodna przepływowa | 6,0 | 29 959 | 2,00 | 14078,932 | 22 199,019 | 1,577 |
Wodna przepływowa | 15,0 | 65 700 | 2,00 | 30 875,058 | 48 682,386 | 1,577 |
Wodna przepływowa | 25,0 | 109 500 | 2,30 | 51 458,430 | 90 040,974 | 1,750 |
Wodna przepływowa | 150,0 | 657 000 | 2,30 | 308 750,580 | 540 245,840 | 1,750 |
Wiatrowa na lądzie | 0,7 | 1410 | 0,90 | 662,615 | 624,399 | 0,942 |
Wiatrowa na lądzie | 4,0 | 8059 | 0,90 | 3787,246 | 3568,815 | 0,942 |
Wiatrowa na lądzie | 16,0 | 32237 | 0,90 | 15 149,455 | 14 275,704 | 0,942 |
Wiatrowa na lądzie | 50,0 | 100 740 | 0,90 | 47 341,755 | 44 611,298 | 0,942 |
Słoneczna | 0,12) | 96,36 | - | 45,283 | 105,996 | 2,341 |
Słoneczna | 1,02) | 963,6 | 2,85 | 452,834 | 936,006 | 2,067 |
gdzie: Pd1 - roczne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Polsce, wg obowiązujących rozwiązań prawnych, Pd2 - roczne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Polsce, wg proponowanych nowych rozwiązań prawnych. 1) Współczynniki korekcyjne przyjęte w projekcie ustawy [2] dla roku 2013. 2) Instalacja wytwórcza niepowiązana z obiektami budowlanymi - zlokalizowana na terenach rolniczych. |
W Polsce obecnie obowiązuje mechanizm ekonomiczny oparty na sprzedaży energii elektrycznej po średniej cenie sprzedaży w poprzednim roku kalendarzowym oraz sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia tej energii. W ostatnim czasie został opracowany projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii, w którym przyjęto rozwiązanie mieszane, to jest dla części źródeł wytwórczych pozostawiono mechanizm ekonomiczny oparty na sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia, zaś dla innych wprowadzono sprzedaż energii po ściśle określonych cenach gwarantowanych.
Z przeprowadzonych analiz porównawczych wynika, że w przypadku elektrowni wodnych roczne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej wg proponowanych nowych rozwiązań prawnych (Pd2) będą większe niż w przypadku aktualnych rozwiązań prawnych (Pd1). Stosunek tych przychodów będzie tym większy im większa będzie łączna moc zainstalowana elektrowni, co wynika z wartości współczynnika korekcyjnego. W przypadku elektrowni wiatrowych na lądzie przychód Pd2 będzie nieznacznie mniejszy niż przychód Pd1. Z kolei, w przypadku elektrowni słonecznych przychód Pd2 będzie znacznie większy niż przychód Pd1. Dla instalacji słonecznych nie należących do klasy mikroinstalacji OZE oraz małych instalacji OZE, przychód Pd2 będzie dużo większy niż przychód Pd1, ze względu na dużą wartość współczynnika korekcyjnego. Stosunek przychodów Pd2/Pd1 w przypadku małej instalacji słonecznej jest większy niż dla instalacji słonecznej nie należącej do klasy mikroinstalacji OZE oraz małych instalacji OZE.
Należy podkreślić, że przedstawione wyniki obliczeń zachowują swoją aktualność jedynie dla przyjętej w artykule ceny sprzedaży 1 MWh energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym oraz wartości indeksu OZEX_A wyznaczonego za 8 pierwszych miesięcy roku 2012. W artykule nie analizowano rocznych przychodów dla obu rozważanych rozwiązań prawnych w kolejnych latach.
Reasumując, roczne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii w Polsce ulegną zmianie w przypadku wejścia w życie rozwiązań proponowanych w projekcie ustawy o odnawialnych źródłach energii [2]. Dotyczyć to będzie zarówno rodzaju poszczególnych technologii opartych na odnawialnych źródłach energii, jak i zainstalowanej łącznej mocy elektrycznej rozważanych instalacji wytwórczych. W październiku br. przedstawiono kolejne wersje projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii (wersja 2.0.1 oraz 2.0.2) [10,11], w których wprowadzono zmiany w stosunku do projektu ustawy [2] rozważanego w artykule.
LITERATURA:
[1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625 z późniejszymi zmianami)
[2] Projekt ustawy z dnia 26 lipca 2012 r. o odnawialnych źródłach energii, www.mg.gov.p/files/upIoad/16573/ustawa-OZE-27.07.2012-konferencja.pdf
[3] Pawlęga A.: Rachunek ekonomiczny w elektroenergetyce. Materiały do wykładu i ćwiczeń. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011
[4] Paska J.: Ekonomika w elektroenergetyce. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007
[5] Commission of the European Communitics: Energy Sources, Production Costs and Performance of Technologies for Power Generation, Heating and Transport (COM(2008) 744)
[6] Informacja nr 10/2012 Prezesa URE z dnia 30 marca 2012 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym za rok 2011
[7] Towarowa Giełda Energii SA, raporty miesięczne, styczeń-sierpień 2012, www.tge.pl//pl/374/raporty-miesieczne-tge-sa-za-rok-2012
[8] Informacja nr 2/2012 prezesa URE z dnia 8 hitego 2012 r. w sprawie zwaloryzowanej jednostkowej opłaty zastępczej jaką należy stosować w celu obliczenia opłaty zastępczej przy realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 9a ust 1 i 2 ustawy - Prawo energetyczne za 2012 r.
[9] Mapa odnawialnych źródeł energii, www.ure.gov.pl/uremapoze/mapa.html
|
REKLAMA |
REKLAMA |