

E-mobility
Nowe rynki
Silny wzrost nastąpi od 2015 roku
Akumulatory nadające się do zastosowań masowych mają pojawić się w 2010 roku. Od 2011 roku wielu liczących się producentów samochodów uruchomi po raz pierwszy seryjną produkcję samochodów elektrycznych. Szersza gama modeli spełniających zróżnicowane potrzeby klientów pojawi się według przewidywań na przełomie lat 2012/2013, a od 2015 roku przewiduje się znaczne skrócenie czasu potrzebnego na naładowanie akumulatorów. Wtedy będzie już dostępna infrastruktura stacji ładowania, powstająca początkowo w centrach dużych miast, ale po 2015 roku już i w mniejszych miasteczkach. Otoczenie również wymusi zmiany – Unia Europejska domaga się od producentów pojazdów radykalnego zmniejszenia ich emisji do roku 2020. Ten cel można ekonomicznie osiągnąć przez stosowanie napędów hybrydowych i pojazdów elektrycznych.
Energia z samochodu do sieci
Jazda samochodem elektrycznym, w przeciwieństwie do konwencjonalnych środków transportu, sprzyja ochronie klimatu i środowiska naturalnego. Samochód elektryczny ładowany energią wytwarzaną przez elektrownie wiatrowe może być rzeczywiście eksploatowany całkowicie bez emisji CO2.
Jednakże wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, takich jak siła wiatru, jest uzależnione od zmiennej pogody. Gdy wieją silne wiatry, a pobór energii z sieci jest niski, nie da się optymalnie wykorzystać nadwyżek energii odnawialnej. Z drugiej strony zwiększony pobór energii z sieci, kiedy przydałaby się energia z wiatraków, czasami ma miejsce podczas kompletnej ciszy wiatrowej.
W przyszłości te wahania mogą być wyrównywane przez …. samochody elektryczne. Będą magazynowały energię, gdy będzie ona dostępna, a oddawały ją do sieci, gdy tam będzie potrzebna. Zaczną w ten sposób spełniać dotychczasową rolę elektrowni szczytowo-pompowych i pomogą w racjonalnym zagospodarowaniu okresowych nadwyżek mocy w sieci. To z kolei odciąży elektrownie, które będą mogły pracować z optymalną sprawnością. Jednocześnie nie ucierpi na tym możliwość przemieszczania się samochodami elektrycznymi. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom opracowywanym właśnie przez RWE we współpracy z międzynarodowymi partnerami naukowymi i biznesowymi, pojazd zawsze będzie podczas tego procesu gotowy do użytku. Zapewni to określenie minimalnego wymaganego poziomu naładowania akumulatora, zapewniającego swobodne korzystanie z samochodu w każdej chwili.
Czy wiesz, że...
- Dzięki wyposażeniu w silnik elektryczny, samochód elektryczny nie powoduje w czasie jazdy hałasu i nie emituje spalin?
- Całkowity bilans CO2 w wypadku samochodów elektrycznych, liczony od wytworzenia energii do jej wykorzystania na drodze, jest o do 50 procent korzystniejszy, niż w wypadku samochodów klasycznych? 1)
- Samochody elektryczne mają znacząco lepsze przyśpieszenie niż pojazdy z silnikami elektrycznymi o tej samej mocy, a modele sportowe przyspieszają „do setki” w około 5 sekund?
- Zasięg samochodów elektrycznych już sięga około 150 km, a przewiduje się że w niedalekiej przyszłości wzrośnie nawet do 350 km?
- Akumulatory nie muszą być zawsze ładowane do pełna, w każdej chwili można je podładować tylko częściowo?
- Nawet po pełnym naładowaniu akumulatorów pozostawienie ich podłączonych do sieci nie spowoduje ani uszkodzeń, ani kosztów dalszego poboru energii?
- Ładowanie akumulatorów w samochodach elektrycznych jest całkowicie bezpieczne przy każdej pogodzie?
- Akumulatory samochodu elektrycznego doładowują się podczas hamowania pojazdu i dotaczania się do pełnego zatrzymania (poprawnie nazywamy to odzyskiem energii)?
- Wiele znanych marek obecnie przygotowuje wprowadzenie na rynek samochodów elektrycznych, które nie będą ustępowały wygodą i budową pojazdom konwencjonalnym?
- RWE już buduje sieć uniwersalnych stacji elektroładowania, a ładowanie samochodów w domach też nie będzie problemem?
- Zapotrzebowanie na prąd w Niemczech wzrosłoby tylko o około 4 procent nawet, jeżeli 25% wszystkich samochodów w kraju jeździło na prąd?
1) Podstawa: średnia ze wszystkich nowozarejestrowanych samochodów w Niemczech w 2007 roku oraz struktura paliw energetycznych w Niemczech w 2007 roku do wytwarzania energii dla pojazdów elektrycznych o zużyciu energii 13,5 kWh/100 km; analiza typu „well-to-wheel”.
|
REKLAMA |






REKLAMA |