Od 1995 roku Fińskie Linie Kolejowe VR eksploatują pociągi Pendolino z możliwością przechylania się na zakrętach w oparciu o linię produktów FIAT ETR 460. Osiemnaście pociągów zostało specjalnie zaadaptowanych do pracy w fińskim klimacie, który cechuje się bardzo dużą zmiennością warunków pogodowych.
System przechylania jest aktywowany w momencie, kiedy pociąg osiąga prędkość 80 km/h. Przedni wagon wykrywa odchylenie torów z żyroskopu, a następnie wielkość wychylenia kontrolowana jest w oparciu o wskazania szybkościomierza, czujnika przyspieszenia, żyroskopu i czujnika nachylenia toru. Każdy wagon Pendolino ma swój własny indywidualnie sterowany zespół przechylania, który składa się z czterech siłowników jednostronnego działania umieszczonych w rogach wagonu. Hydrauliczny zespół napędowy znajduje się w środku wagonu.
Nowy hydrauliczny zespół napędowy składa się z pompy tłokowej osiowej o stałej objętości geometrycznej (zastąpiona została pompa tłokowa osiowa o zmiennej objętości geometrycznej), bloków sterowniczych z szybko przełączalnymi zaworami o konstrukcji grzybkowej oraz systemu awaryjnego. Zawory są przełączane za pośrednictwem jednostki sterującej RC z rodziny BODAS firmy Bosch Rexroth. Ponadto, nowe systemy hydrauliczne sterowane cyfrowo cechują się tą samą wydajnością przechylania co rozwiązania poprzednie, lecz działają z większą sprawnością energetyczną i nie wymagają już stosowania oddzielnych systemów chłodzenia.
Współpraca Uniwersytetu z Tampere inicjującego poszukiwanie nowego rozwiązania oraz firmy Bosch Rexroth, dostarczającej produkty i zaawansowane systemy dla branży kolejowej dała niezawodny, zużywający mniej energii, sprawniejszy oraz zmniejszający koszty serwisowania system typu „plug & play”.
Kontakt dla czytelników:
mgr inż. Tomasz Domaszczyński
Tel.: +48 22 738 18 50
E-Mail: tomasz.domszczynski@boschrexroth.pl
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |