

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i bardziej rygorystycznych przepisów, maszyny budowlane są coraz częściej wyposażane w napędy elektryczne. Koncepcja ta pozwala na zrealizowanie prac budowlanych przy zerowej lokalnej emisji, a tym samym zmniejszenie poziomu spalin i hałasu, które są powszechne na terenie placów budowy w gęsto zaludnionych dzielnicach oraz centrach miast. Elektryczne napędy znajdują też zastosowanie w górnictwie podziemnym – dzięki nim nie trzeba już wdrażać dodatkowych skomplikowanych systemów usuwania spalin i ciepła z wewnątrz kopalni, pochodzących z silników spalinowych.
Na targach bauma Bosch Engineering prezentuje nowo zaprojektowane, wysokowydajne rozwiązanie do pracy przy napięciu akumulatorów do 800 V, które może być zastosowane w coraz większej liczbie maszyn budowlanych. „Nowa generacja naszego elektrycznego układu napędowego łączy w sobie wysoką gęstość mocy, kompaktowe wymiary i optymalną wydajność. W rezultacie nawet maszyny budowlane o wysokim zapotrzebowaniu na moc i ograniczonej przestrzeni montażowej, takie jak ładowarki kołowe, mogą być teraz wyposażone w napędy elektryczne” – wyjaśnia Philipp Kurek, odpowiedzialny za rozwiązania off-highway i morskie w Bosch Engineering.
Poprawa ogólnej wydajności skutkuje obniżeniem całkowitego kosztu posiadania (TCO) maszyny budowlanej przez cały okres jej eksploatacji. W zależności od zastosowania, elektryfikacja urządzeń może być również bardziej opłacalna niż tradycyjne napędy hydrauliczne z silnikiem diesela. Dodatkowo, rozwiązanie napędu elektrycznego Bosch Engineering bez problemu łączy się z kompatybilnymi przekładniami Bosch Rexroth, takimi jak nowa przekładnia centralna eGFV9100.
800-woltowy układ napędowy składa się z silnika elektrycznego Bosch SMG230 oraz wysokowydajnego falownika z modułami mocy wykonanymi z węglika krzemu. Silnik jest przystosowany do napięcia od 400 do 850 V i w optymalnych warunkach dostarcza ciągłą moc do 200 kW oraz moment obrotowy około 250 Nm. Krótkotrwale może także osiągnąć szczytowy moment obrotowy do 550 Nm. Dzięki technologii 800 V gęstość mocy została znacząco zwiększona. Nowy silnik generuje do 80 kW więcej mocy niż podobny 400-woltowy silnik o tej samej masie, lub przy tym samym poziomie wydajności jest bardziej kompaktowy i lżejszy. Imponująca sprawność falownika 800 V z półprzewodnikami z węglika krzemu, dostosowanego do wymagań silniko-generatora SMG230, plasuje się na poziomie ponad 99%! Półprzewodniki te pozwalają na szybsze operacje i bardziej strome zbocza przełączania, a dzięki temu minimalizują straty cieplne.
Elektryfikacja ładowarki kołowej (Źródło ilustracji: Bosch)
Silniko-generator Bosch SMG230 (Źródło ilustracji: Bosch)
Wysokowydajny falownik z modułami mocy wykonanymi z węglika krzemu (Źródło ilustracji: Bosch)
Elektryfikacyjne komponenty Bosch Engineering do maszyn budowlanych są wytrzymałe, niezawodne i trwałe. Spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa, a diagnozowanie ewentualnych usterek odbywa się w sposób stosowany w całej branży motoryzacyjnej, dostosowany do specyficznych wymagań maszyn mobilnych. Dzięki niewielkim rozmiarom podzespołów, łatwo je zamontować nawet w ograniczonych przestrzeniach, co umożliwia bezproblemowe przekształcenie istniejących maszyn w takie z przyjaznymi dla środowiska napędami elektrycznymi. Dodatkowo, Bosch Engineering wspiera swoich klientów przy integracji systemu napędowego z ich maszynami i praktycznym jego zastosowaniu.
Nowa przekładnia centralna Rexroth eGFV9100 w zestawie z silniko-generatorem Bosch SMG230 zostanie zaprezentowana na targach bauma na stoisku A3/327. Dodatkowo Bosch Engineering ¬– we współpracy z firmą Bosch Rexroth – wspiera swoich klientów podczas integracji napędu elektrycznego z maszyną budowlaną, włącznie z opracowaniem aplikacji, wykorzystując otwartą platformę ekosystemu elektroniki BODAS.
Źródło: Bosch Rexroth
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |