Samochody osobowe i ciężarowe to kluczowa i stale rosnąca część światowej infrastruktury. Liczba samochodów stale rośnie, a wraz z nią ilość zużytych opon przeznaczonych do utylizacji. Od początku lat 90-tych firma Genan ogranicza ilość gumy zalegającej na składowiskach i przetwarza ją wykorzystując silniki hydrauliczne i systemy napędowe Hägglunds firmy Bosch Rexroth.
„Genan to największa na świecie firma zajmująca się przetwarzaniem opon i produkcją wysokiej jakości gumy“ – powiedział Daniel Pohl, kierownik projektu w firmie Genan. Daniel Pohl z dumą mówi o sukcesach swojej firmy – i nie trudno to zrozumieć. Zakłady firmy Genan skupują zużyte opony i starannie odzyskują z nich poszczególne surowce: 75% gumy w formie granulatu lub proszku, 15% stali oraz 10% włókien tekstylnych. Ta działalność nie tylko przyczynia się do ograniczenia ilości opon na składowiskach, gdzie ulegają powolnej degradacji, ale także w spalarniach, w których marnowane są surowce i które powodują wzrost poziomu CO2 w atmosferze. „Wraz z każdą toną zużytych opon, które trafiły do przetworzenia zamiast do spalarni, do atmosfery trafia co najmniej o 1,1 tony mniej CO2“ – mówi Pohl.
Bezpośrednie napędy hydrauliczne Hägglunds stanowią integralną część systemów firmy Genan od roku 1990, kiedy to uruchomiono pierwszą przetwórnię w Viborg w Danii, o wydajności 35 000 ton. Dzięki swojej odporności na obciążenia udarowe i możliwości wielokrotnego uruchamiania, zatrzymywania i zmiany kierunku ruchu systemy Hägglunds stanowiły logiczny wybór w przypadku maszyn do recyklingu, np. rozdrabniaczy. „Sami zaprojektowaliśmy wszystkie maszyny tnące“ – mówi Pohl, podkreślając w jaki sposób te wyjątkowe maszyny wytwarzają czysty i jednolity produkt. Guma odzyskiwana przez firmę Genan może być wykorzystywana w produktach przemysłowych, farbach, tworzywach i nawierzchniach drogowych, a proszek gumowy otrzymywany drogą mielenia kriogenicznego może zastępować nawet świeży materiał do produkcji opon. „Od samego początku korzystaliśmy z napędów Hägglunds i jesteśmy z nich tak zadowoleni, że nigdy nie chcieliśmy ich zmienić“.
Genan z siedzibą i zakładem produkcyjnym w Danii jest obecnie międzynarodowym przedsiębiorstwem, z oddziałem w Berlinie otwartym w 2003 roku i dwoma kolejnymi w Niemczech, w Dorsten i Kammlach. Oddział w Houston w Teksasie, otwarty w 2014 roku, był pierwszym poza Europą, a ostatnio uruchomiono również zakład w Portugalii. Firma Genan posiada łącznie 6 zakładów na całym świecie, które są w stanie przerobić blisko 400 000 ton opon rocznie. Silniki i systemy napędowe Hägglunds, odgrywające istotną rolę w działalności firmy, są wykorzystywane we wszystkich jej zakładach. Firma aktualnie dysponuje łącznie ponad 40 systemami napędów hydraulicznych, bazującymi na dwóch różnych silnikach: Hägglunds CA 100 i Hägglunds CB 840. Dzięki dużej gęstości mocy, silniki te zapewniają stały moment obrotowy nawet przy najniższej prędkości. „Według nas najważniejsze korzyści napędów Hägglunds to niewielkie rozmiary, solidna budowa oraz wysoki moment obrotowy nawet przy najniższej prędkości“ – mówi Pohl.
Moment obrotowy nie jest jednak jedyną zaletą systemów Hägglunds dla firmy Genan. Duża niezawodność napędów jest równie istotna, biorąc pod uwagę to, że działalność firmy jest w dużym stopniu zautomatyzowana. W typowym zakładzie pracuje tylko kilka osób nadzorujących proces recyklingu, w tym tylko jedna odpowiedzialna za konserwację na każdej zmianie. „Produkcja realizowana jest w trybie ciągłym, więc niezawodność systemów musi być zapewniona cały czas“ – mówi Pohl. Chwali nie tylko same systemy napędowe Hägglunds, ale także wsparcie techniczne, podając jako przykład Niemcy. „Centrum serwisowe Hägglunds w Bochum obsługuje nasze wszystkie zakłady w Niemczech – szkoląc naszych pracowników, wykonując naprawy w ciągu dwóch tygodni i dostarczając części zamienne. Współpraca układa się doskonale“. Ogólnie rzecz biorąc Daniel Pohl uważa, że systemy napędowe Hägglunds stanowią główny czynnik stanowiący o sukcesach firmy Genan. Podsumowuje to w prosty sposób: „Pracujemy wydajnie dzięki napędom Hägglunds“.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |