PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizuje oświetlenie peronów i przejazdów kolejowych w całej Polsce. Pierwszymi miejscami, gdzie już świecą LED-y są przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia i stacja Opole Główne. Do tej pory zamontowano 1500 nowych opraw LED, a w tym roku przybędzie ich jeszcze 350. W przyszłości LED-y zobaczymy na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki modernizacji oświetlenia PLK może liczyć na oszczędności ok. 11 mln zł rocznie.
– Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które planujemy w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat, czyli blisko 2,5-krotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LED-y to wymierne oszczędności. Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła światła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych – podała spółka w komunikacie.
Zastosowanie opraw oświetleniowych LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Białe światło LED idealnie oddaje barwy, lepiej widoczny jest kontrast jeśli porównujemy je np. do światła sodowego o pomarańczowej barwie. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa, tak jak na stacji Opole Główne, gdzie zamontowano 202 diodowe lampy.
PKP PLK podkreśla, że oprawy LED to także konkretne działanie na rzecz ochrony środowiska - zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, to mniej emisji towarzyszących jej wytwarzaniu. Dotychczasowa wymiana opraw oświetleniowych w ilości 50 tys. szt. spowodowała ograniczenie zużycia energii elektrycznej, czym przyczyniła się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, powstającego w czasie produkcji energii elektrycznej o około 19 tys. ton/rok.
Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęciowe i sodowe źródła światła będą wycofywane z produkcji.
Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1,5 tys. LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |