Pierwsza partia e-diesla wyprodukowana przez ośrodek badawczy Audi w Dreźnie - BADANIA I ROZWÓJ - AUDI - SUNFIRE - E-PALIWO - E-DIESEL
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Pierwsza partia e-diesla wyprodukowana przez ośrodek badawczy Audi w Dreźnie
drukuj stronę
poleć znajomemu

Pierwsza partia e-diesla wyprodukowana przez ośrodek badawczy Audi w Dreźnie

Pierwsza partia e-diesla wyprodukowana przez ośrodek badawczy Audi w Dreźnie
fot. Audi

Niezależny od dostaw ropy naftowej e-diesel wytwarzany jest z wody, CO2 i ekologicznego prądu 

Audi poczyniło kolejny, wielki krok w procesie tworzenia nowych, neutralnych pod względem zawartości CO2 paliw. Ośrodek badawczy w Dreźnie rozpoczął produkcję syntetycznego Audi e-diesla.

Etap rozruchu wytwórni trwał tylko cztery miesiące. Od kilku dni ośrodek badawczy w Dreźnie produkuje pierwsze partie wysokowartościowego oleju napędowego. By zademonstrować jakość i przydatność nowego paliwa,  Federalna Minister Oświaty i Badań Naukowych prof. dr Johanna Wanka, wlała wczoraj pierwsze pięć wyprodukowanych litrów do baku swojego służbowego Audi A8 3.0 TDI clean diesel quattro. „Syntetyczny olej napędowy wytwarzany z użyciem dwutlenku węgla, to wielki sukces badań nad zrównoważonym rozwojem. Jeśli uda nam się na szeroką skalę użyć CO2 jako surowca, w ogromnym stopniu przyczynimy się do ochrony klimatu, oszczędności zasobów i przygotujemy drogę dla „Green Economy” – powiedziała Minister Wanka.

Drezdeńskie przedsiębiorstwo energetyczne „sunfire” jest w tym projekcie partnerem Audi i zarządcą wytwórni. Zakład pracuje według zasady Power-to-Liquid (PtL), wykorzystując ekologiczny prąd do produkcji płynnego paliwa. Jedyne potrzebne w tym procesie surowce to woda i dwutlenek węgla, którego dostawcą jest biogazownia. Wkrótce jednak, część dwutlenku węgla pozyskiwana będzie z powietrza, metodą opracowaną przez innego partnera technologicznego koncernu z Ingolstadt, firmę Climeworks z Zurychu.

 – Wprowadzając do produkcji Audi e‑diesel, rozwijamy kolejne, bazujące na dwutlenku węgla paliwo, które umożliwi długodystansowe, nie oddziaływujące na klimat, przemieszczanie się. Użycie CO2 jako surowca, jest szansą nie tylko dla przemysłu samochodowego w Niemczech. Zasadę tą zaszczepić można zarówno w innych branżach, jak i w innych państwach  twierdzi  Reinera Mangolda, kierownika ds. zrównoważonego rozwoju produktów Audi

Produkcja Audi e-diesel odbywa się kilku etapach: najpierw, elektroliza wysokotemperaturowa rozdziela podgrzaną i zamienioną w parę wodę na wodór
i tlen. Proces ten, przeprowadzany w temperaturze powyżej 800 stopni Celsjusza, jest bardziej wydajny niż konwencjonalne technologie, między innymi dzięki możliwości odzyskiwania ciepła. Elektroliza wysokotemperaturowa może być również eksploatowana dynamicznie i dzięki temu może stabilizować sieć
w momentach szczytów produkcyjnych energii ekologicznej.

W dwóch kolejnych etapach, wodór reaguje z CO2 w reaktorach syntezy, ponownie pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Wynikiem reakcji jest ciecz,  Blue Crude, składająca się z długołańcuchowych związków węglowodorowych. Efektywność tego procesu - od odnawialnego prądu do płynnego węglowodoru - jest bardzo wysoka i wynosi 70%. Podobnie jak naturalną ropę naftową, Blue Crude uszlachetnia się w procesie rafineryjnym, aż otrzymuje się produkt końcowy, Audi e-diesel. To syntetyczne paliwo nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową. Jak wykazały testy laboratoryjne prowadzone przez Audi, nadaje się do mieszania z tradycyjnym olejem napędowym, a według wszystkich przewidywań, wkrótce będzie można go używać również jako samodzielnego paliwa.

Niemieckie Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań Naukowych wspiera rozpoczęty w maju 2012 roku projekt firmy „sunfire”. Tradycyjne, pierwsze wbicie łopaty pod budowę zakładu w Dreźnie-Reick nastąpiło w lipcu 2013 r., a już 14 listopada 2014 r. uruchomiono ośrodek. W najbliższych miesiącach, możliwości produkcyjne powinny rozwinąć się do ponad 3000 litrów Audi e-diesel. Audi jest wyłącznym i jedynym w branży motoryzacyjnej partnerem firmy „sunfire”.

Niezależnie od tej kooperacji, cztery pierścienie już od roku 2009 angażują się w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod względem CO2, czyli Audi e-fuels. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksońskim miasteczku Werlte na podobnej zasadzie produkuje Audi e-gaz (syntetyczny metan), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogą kupować, korzystając ze specjalnej karty do tankowania. Wspólnie z francuskim przedsiębiorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi również badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi. 

Współpracuje też z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule, które za pomocą mikroorganizmów produkuje syntetyczne paliwo Audi e-diesel i Audi e-etanol.

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl