Cienka warstwa ogniw solarnych w panoramicznych, szklanych dachach - nad takim rozwiązaniem pracuje Audi i Alta Devices, spółka-córka chińskiej firmy Hanergy specjalizującej się w konstruowaniu i produkcji ogniw słonecznych. Partnerzy chcą w ten sposób pozyskiwać energię słoneczną i zwiększać zasięg samochodów elektrycznych. Do końca roku 2017 ma powstać pierwszy prototyp, na którym mają bazować przyszłe modele niemieckiego koncernu motoryzacyjnego.
W początkowej fazie projektu, Audi i Hanergy mają zamiar zintegrować produkowane przez Alta Devices błony fotowoltaiczne z panoramicznym, szklanym dachem samochodów marki Audi. W przyszłości, prawie cała powierzchnia dachu będzie pokryta ogniwami słonecznymi. Pozyskiwana w ten sposób energia zostanie skierowana do sieci pokładowej, przetwarzana w energię elektryczną i będzie zasilać np. klimatyzację, czy ogrzewanie siedzeń. To kolejny element zwiększający wydajność, mający bezpośredni, pozytywny wpływ na zasięg samochodów elektrycznych spod znaku czterech pierścieni.
– Zasięg samochodu elektrycznego, to dla naszych klientów zasadniczy element przy podejmowaniu decyzji o jego kupnie. Wspólnie z Hanergy chcemy w naszych elektrycznych modelach montować takie innowacyjne, solarne rozwiązania techniczne wydłużające zasięg pojazdów, a zarazem spełniające wymogi równowagi środowiskowej – mówi dr Bernd Martens, członek zarządu Audi AG ds. zaopatrzenia.
W dłuższej perspektywie, energia słoneczna ma nawet bezpośrednio ładować akumulatory odpowiedzialne za napęd. – Byłby to milowy kamień na drodze ku zrównoważonej, bezemisyjnej mobilności – dodaje Martens.
Zielona energia generowana będzie przez wyjątkowo cienkie i elastyczne, innowacyjne ogniwa słoneczne o stopniu wydajności ponad 25 procent. Ogniwa te działają bardzo dobrze również przy słabym świetle i w wysokich temperaturach. Alta Devices produkuje je w Kalifornii.
– Współpraca z Audi to pierwsze partnerstwo Alta Devices z producentem samochodów segmentu premium. Łączymy nasze osiągnięcia w zakresie techniki solarnej z zaangażowaniem Audi na rzecz zrównoważonej mobilności. W ten sposób chcemy wspólnie tworzyć słoneczny samochód przyszłości – mówi dr Ding Jian, pierwszy wiceprezes zarządu Hanergy Thin Film Power Group Limited, prezes zarządu Alta Devices, Inc. i współkierownik projektu badawczo-rozwojowego Audi i Hanergy.
Źródło: Audi
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |