Poszerzenie dostępu do internetu szerokopasmowego to znacząca korzyść nie tylko dla społeczeństwa, ale też dla gospodarki. Wzrost penetracji sieci szerokopasmowych o 10% przekłada się na 1% wzrostu PKB. Jednak w Polsce jedynie 0,5% gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci światłowodowej.
– Dzisiaj coraz więcej użytkowników internetu rozumie jak ważną rolę odgrywa internet szerokopasmowy i sieci światłowodowe. To rola nie tylko komunikacyjna, ale także ekonomiczna i społeczna – mówi Krzysztof Witoń, prezes HAWE S.A.
Polska jednak odstaje w konkurencji z innymi krajami pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej.
– Z trwogą muszę powiedzieć, że Polska jest pod tym względem na ostatnim miejscu w Europie. Nasz kraj znacznie przegrywa w konkurencji nie tylko z Koreą, Japonią czy Stanami Zjednoczonymi, ale także z innymi krajami UE, Francją, Szwecją, Norwegią czy Hiszpanią – twierdzi Witoń.
A jak podkreśla, jest o co walczyć. Wzrost o 10% penetracji sieci szerokopasmowych w ostatniej mili (FTTH - Fiber to the home) oznacza 1% wzrostu PKB kraju. Tym bardziej, że sieć światłowodowa i dystrybucyjna daje Polsce w tym zakresie duże możliwości.
Ogólnopolska Sieć Światłowodowa Hawe ma już ponad 3,5 tys. km. W ostatnim czasie została powiększona o kolejne 200 km na odcinku Warszawa-Białystok. Jak podkreśla prezes Hawe, rozbudowa infrastruktury jest kluczowa z punktu widzenia pozycji spółki. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na rynku jest coraz większe. Mogą o tym świadczyć podpisane w ostatnich dniach umowy Hawe z operatorami telekomunikacyjnymi, dostawcami telewizji kablowych i usług internetowych (Netia, TK Telekom, Polkomtel, Multimedia Polska).
Rozwój sieci szerokopasmowej oznacza także zwiększenie sprzedaży internetowej. Dzięki szybkiemu internetowi możliwe będzie bowiem wdrażanie aplikacji, które ułatwią i zachęcą klientów do zakupów w sieci. Jak twierdzi Krzysztof Witoń, oznacza to, że w sieci pojawi się ok. 40 mld zł.
– Wejdą nowe usługi i nowe aplikacje, które umożliwią przeglądanie w domu tego, co się dzieje na półkach, oglądanie produktu w różnym zakresie i np. sprawdzanie, z jakiego materiału zrobiony jest dany produkt. Umożliwią one jeszcze lepsze poznanie produktu niż w sklepie, w którym nie zawsze mamy możliwość porozmawiania z kompetentnym doradcą. To sprzyjać będzie podejmowaniu racjonalnych decyzji przez konsumentów – twierdzi Witoń.
Grupa kapitałowa HAWE świadczy usługi operatorskie w oparciu o posiadaną infrastrukturę światłowodową, a także usługi projektowe i budowalne dla samorządów, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz branży elektroenergetycznej.
newseria.pl
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |