W pełni elektryczny autobus BYD K9 kursuje już w stolicy. Miejskie Zakłady Autobusowe będą testować ekologiczny autobus chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams) do 18 czerwca. Autobus kursuje na linii 222 przebiegającej przez reprezentacyjne ulice Warszawy, w tym m.in. Trakt Królewski.
Będąc pojazdem w pełni elektrycznym autobus posiada szereg zalet służących zarówno środowisku, użytkownikom komunikacji publicznej jak i przewoźnikowi. Nie emituje spalin do środowiska. Jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego.
Koszt prądu na 100 km dla BYD K9 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l./100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 150 km i spalaniu 41l/100km po 5,2 zł za litr, co daje niemal 249 zł oszczędności dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6.723 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD K9 może wypracować rocznie ponad 80.000 zł oszczędności.
Chociaż chiński autobus jest pojazdem w pełni elektrycznym to opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze.
Model BYD K9 od początku konstruowany był jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii dzięki czemu doładowuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.
BYD K9 osiąga zasięg nawet przekraczający 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Dodatkowo, testy w Warszawie udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączona nieustannie klimatyzacją. To rekordowo duży zasięg jak na autobus elektryczny. Czas ładownia uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus można naładować w zajezdni nawet w 3 godziny.
Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest już kilkaset elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Chinach wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17.000.000 km.
W pierwszym kwartale 2013 roku BYD K9 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwszymi krajami w Europie gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują są Holandia (6 autobusów) i Włochy (Mediolan – 2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki.
Firma BYD jest producentem samochodów zarówno z napędem tradycyjnym, hybrydowym jak i elektrycznym. BYD posiada w swojej ofercie samochody różnych klas, począwszy od małych miejskich aut, aż po duże limuzyny i SUV-y. BYD jest również producentem nowoczesnych w pełni elektrycznych autobusów miejskich, które potrafią przejechać dystans 250 km na jednym ładowaniu.
Koncern BYD produkuje i sprzedaje na chińskim rynku samochody o napędzie alternatywnym wykorzystując własne doświadczenia w produkcji najnowocześniejszych akumulatorów. BYD jest jednym z największych, światowych, dostawców zaawansowanych technologicznie baterii do różnego rodzaju urządzeń elektronicznych, począwszy od telefonów komórkowych poprzez różnego rodzaju osobiste, także przenośne komputery, aż do wielkich baterii przemysłowych. Firma BYD posiada w swojej ofercie również systemy służące do
magazynowania energii, np. ogniwa słoneczne, stacje magazynowania energii, itp.
Mocną stroną marki BYD jest duże doświadczeniu w produkcji różnego rodzaju sprzętu elektronicznego, a zwłaszcza akumulatorów i baterii, a więc najdroższych podzespołów w przypadku aut elektrycznych. Przykładem zaawansowania technologicznego BYD może być rekordowo duży zasięg samochodów z logo BYD, jak chociażby w przypadku modelu autobusu K9 czy samochodu osobowego E6, mającego maksymalny zasięg aż 300 km na jednym ładowaniu. Ten wynik stawia go na pierwszym miejscu pod względem zasięgu wśród aut w pełni elektrycznych.
Źródło: BYD
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |