Oświetlenie LED w muzeach może uszkodzić dzieła malarskie - ŚWIATŁO - OŚWIETLENIE LED - FARBA - MUZEUM - MALARSTWO
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Oświetlenie LED w muzeach może uszkodzić dzieła malarskie
drukuj stronę
poleć znajomemu

Oświetlenie LED w muzeach może uszkodzić dzieła malarskie

Oświetlenie LED w muzeach może uszkodzić dzieła malarskie
fot. erco.com

Letizia Monico z Uniwersytetu w Perugii we Włoszech we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu w Antwerpii przeprowadziła badania dowodzące, że oświetlenie, które emituje dużo światła niebieskiego może uszkodzić płótna wielkich mistrzów XIX wieku.

Kilka lat temu naukowcy zauważyli, że w wyniku procesu chemicznego znacznie pociemniała żółta chromowa farba używana przez Vincenta Van Gogha. Letizia Monico zbadała przyczynę tego stanu rzeczy, a wyniki przedstawiła w swojej pracy doktorskiej.

 – Ten rodzaj żółtej farby jest bardzo wrażliwy na światło o barwie zielonej i niebieskiej. Dlatego radziłabym muzeom, aby nie używały ju na swoich ekspozycjach lamp LED, gdyż emitują one dużo światła niebieskiego – twierdzi będąca liderem projektu Letizia Monico.

Naukowcy użyli silnego promieniowania rentgenowskiego aby zbadać serię obrazów Van Gogha i odkryli, że holenderski mistrz nie zawsze stosował ten sam rodzaj żółtej chromowej farby.

Van Gogh używał również jaśniejszych odcieni żółtego: cytrynowej i o barwie pierwiosnka. "Farby te mają inną strukturę kryształu, a także wyższą zawartość siarki i reagują dość niekorzystnie na ekspozycję promieni świetlnych. Po zaledwie kilku dniach badań zmieniły kolor do brązu i oliwkowej zieleni. Obecność tej niestabilnej formy żółtej chromowej farby stwierdzono w wielu bardzo znanych obrazach, takich jak "Portret Gauguina" czy "Słoneczniki".

Naukowcy podkreślają, że problem dotyczy nie tylko malarstwa Van Gogha, ale również obrazów francuskiego mistrza Paula Cézanne'a, które zawierają zarówno stabilne jak i niestabilne rodzaje farb.

Odkrycie będzie miało konsekwencje dla wielu muzeów na świecie, które używają LED-owych źródeł światła do podświetlania swoich ekspozycji.

Próbki farby żółtej chromowej z pigmentem wrażliwym na światło niebieskie, po kilkuset godzinach

fot. Próbki farby żółtej chromowej z pigmentem wrażliwym na światło niebieskie po kilkuset godzinach "sztucznego postarzania" światłem o różnym charakterze: UV-Vis - szerokie spektrum światła widzialnego i ultrafioletowego, UV - ultrafiolet; blue - tylko światło niebieskie; red - tylko czerwone; Not aged - pierwotna próbka farby; źródło:  University w Antwerpii.

Źródło: esrf.eu

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl