Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
3 listopada 2009 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Projekt zostanie niezwłocznie wniesiony do Sejmu RP w celu jego rozpatrzenia.
Projekt ustawy jest jednym z efektów prac Zespołu „Polska Cyfrowa”, powołanego przez Prezesa Rady Ministrów w celu upowszechnienia dostępu do Internetu w Polsce. Wejście z życie ustawy umożliwi realizację przedsięwzięć zawartych w „Planie stabilności i rozwoju – wzmocnienie gospodarki Polski wobec światowego kryzysu finansowego” oraz działań antykryzysowych. Jednym z ważnych elementów Planu jest zwiększenie popytu inwestycyjnego w sektorze telekomunikacji. Technologie informacyjne i komunikacyjne są czynnikiem silnie stymulującym wzrost gospodarczy i zwiększającym zatrudnienie.
Celem projektu jest ułatwienie procesu inwestycyjnego w telekomunikacji, zwiększenie konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, a w konsekwencji rozwój polskiego społeczeństwa informacyjnego i likwidacja wykluczenia cyfrowego. Zgodnie z projektem, jednostki samorządu terytorialnego (dalej jst) będą mogły prowadzić działalność telekomunikacyjną oraz budować sieci jako ich zadanie własne (fakultatywne). Podejmowanie takiej działalności przez jst będzie obwarowane spełnieniem przewidzianych w projekcie wymagań. Działalność ta nie będzie mogła zakłócać konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, założeniem projektodawców również jest, by działalność jst w telekomunikacji sprzyjała pobudzeniu prywatnych inicjatyw inwestycyjnych. W projekcie ustala się zasady współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do infrastruktury telekomunikacyjnej jst dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w myśl zasady, że skoro infrastruktura ta została zbudowana za środki publiczne, powinna ona służyć ogółowi (zasada otwartej sieci). A zatem, samorządy muszą dopuścić i umożliwić współkorzystanie z infrastruktury i sieci wszystkim zainteresowanym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym na równych i przejrzystych zasadach.
Projekt wprowadza także możliwość realizowania działalności telekomunikacyjnej przez podmioty wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej (tj. przedsiębiorstwa energetyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania, dystrybucji paliw lub energii oraz przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, będące jednostkami sektora finansów publicznych lub nadzorowane przez takie jednostki). Ponadto, przewiduje się obowiązek udostępniania przedsiębiorcom telekomunikacyjnym infrastruktury technicznej wykorzystywanej przez te podmioty do ich podstawowej działalności.
Zaproponowano ułatwienia w zakresie lokalizacji szczególnej formy inwestycji, jaką są regionalne sieci szerokopasmowe (sieci szerokopasmowe realizowane przez samorząd województwa lub porozumienie jst, budowane ze środków UE). Ułatwienia te są konieczne z uwagi na fakt, iż środki przekazywane na ten cel przez Unię Europejską powinny być wykorzystane w określonych terminach, w przeciwnym przypadku przepadają. Skrócenie ścieżki inwestycyjnej dla tych projektów umożliwi pełne wykorzystanie funduszy europejskich.
Założono znaczne ułatwienia dla inwestycji telekomunikacyjnych na poziomie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Jako zasadę przyjęto, że plan taki nie może ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności. Wyjątkiem będą względy bezpieczeństwa państwa, ochrony środowiska, zdrowia itp.
Nowe przepisy wprowadzają ułatwienia w dostępie do nieruchomości na potrzeby telekomunikacji (tzw. prawo drogi). W tym zakresie w szczególności rozszerzono katalog podmiotów mogących żądać prawa drogi na jst prowadzące działalność w telekomunikacji oraz wzmocniono uprawnienia Prezesa UKE (w zakresie urządzeń łączności publicznej starosta będzie wydawał zezwolenie na zajęcie nieruchomości po jego uzgodnieniu z Prezesem UKE).
Projekt liberalizuje przepisy dotyczące zajęcia pasa drogowego w odniesieniu do infrastruktury telekomunikacyjnej oraz urządzeń służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz urządzeń związanych z ich eksploatacją. Zgodnie z projektowanymi przepisami zarządca drogi powinien udzielić zgody na zajęcie pasa drogowego na potrzeby umieszczenia ww. infrastruktury i urządzeń za wyjątkiem sytuacji, w których ich umieszczenie spowodowałoby zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub naruszenie wymagań wynikających z przepisów odrębnych. Przewidziano zmniejszenie stawek maksymalnych za zajęcie pasa drogowego dróg krajowych na potrzeby urządzeń telekomunikacyjnych.
Wprowadzono obowiązek lokalizowania kanałów technologicznych w pasie drogowym przy okazji budowy i przebudowy dróg publicznych, który realizowany będzie przez zarządców dróg.
Wprowadza się zmianę definicji inwestycji celu publicznego poprzez doprecyzowanie, że inwestycja jest inwestycją celu publicznego, jeżeli obejmuje działania wskazane w ustawie, bez względu na to czy podmiot podejmujący te działania jest podmiotem prywatnym czy też publicznym. Ponadto, projekt uchyla wymóg uzyskania decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego - dla inwestycji celu publicznego z zakresu łączności innej niż infrastruktura o nieznacznym oddziaływaniu.
Dzięki ustawie łatwiejsze będzie inwestowanie w nowoczesną infrastrukturę telekomunikacyjną, zwiększy się konkurencja na tym rynku, a w konsekwencji nastąpi rozwój polskiego społeczeństwa informacyjnego i likwidacja wykluczenia cyfrowego. Powstanie szerokopasmowej sieci telekomunikacyjnej umożliwi rozwój e-usług (e-zakupy, e-bankowość, e-leraning).
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.