W 2010 r. rynek telekomunikacyjny odrabia straty - TELEKOMUNIKACJA - TELEFONIA KOMÓRKOWA - INTERNET SZEROKOPASMOWY - LTE - HSPA+ - NGN/NGA - PŁATNA TELEWIZJA
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności W 2010 r. rynek telekomunikacyjny odrabia straty
drukuj stronę
poleć znajomemu

W 2010 r. rynek telekomunikacyjny odrabia straty

W 2010 r. rynek telekomunikacyjny odrabia straty

Firma analityczno-doradcza Audytel zaprezentowała najnowszy raport na temat stanu i perspektyw rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Wyniki badań zespołu Audytela wskazują, że łączna wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2010 wyniesie 46,56 mld zł, co oznacza wzrost o około 1,2% względem roku 2009. Nowością w najnowszej edycji raportu Audytela jest uwzględnienie w badaniu rynku płatnej telewizji.

Kolejny rok z rzędu operatorzy – zarówno telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej – borykają się ze spadkiem przychodów z usług głosowych. Głównym powodem erozji wartości rynku głosowego w telefonii komórkowej były obniżki stawek hurtowych MTR w latach ubiegłych oraz opóźniona odpowiedź rynku detalicznego: abonenci sieci komórkowych nie zdążyli jeszcze zareagować odpowiednio zwiększonym popytem na spadek cen detalicznych, który wyniósł rok do roku 13%. Do spadku przychodów z głosu przyczynił się także drugi co do wielkości segment rynku telekomunikacyjnego – telefonia stacjonarna. Wobec trwającego już od kilku lat trendu zmniejszania się liczby linii dzwoniących nie jest to zaskoczeniem – tym razem wartość rynku stacjonarnego zmniejszyła się o prawie 10%.

Dynamiczny rozwój usług Internetu szerokopasmowego (głównie mobilnego) oraz usług płatnej telewizji (wzrost wartości o ok. 15%) pozwolił jednak na odrobienie strat i zbliżenie się do wyniku z roku 2008 (w 2009 r. zanotowano spadek o blisko 1,3%). Wzrosty przychodów z usług stacjonarnego dostępu do Internetu oraz z transmisji danych – odpowiednio o 5,9% i o 5,1% – były relatywnie duże, ale segmenty te ciągle jeszcze mają na tyle mały udział w całości polskiego rynku telekomunikacyjnego, że nie mogły zrównoważyć spadku przychodów z usług głosowych telefonii.

- Rezerwy rozwoju rynku tkwią w niskiej penetracji usługami szerokopasmowego Internetu oraz w opóźnieniu uruchomienia naziemnych platform telewizji cyfrowej – powiedział Emil Konarzewski, Partner Zarządzający w firmie Audytel. - Obecnie pozytywny impuls dla rynku kreuje głównie Internet, który z jednej strony sam generuje rosnące przychody a z drugiej – wpływa dodatnio na popyt różnorodnych usług dodanych u klientów detalicznych i biznesowych.

Trend ten utrzyma się, bo powstają nowe sieci szerokopasmowe, rozpoczynają się też inwestycje w sieci bezprzewodowego dostępu do Internetu w technologii HSPA+ i LTE. Daje to perspektywy średniorocznego rozwoju rynku na poziomie 3% rok do roku w ciągu najbliższych 5 lat.

Całkowita wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2007-2015 (w mld zł):

Całkowita wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2007-2015 (w mld zł), Źródło: Audytel

Zdaniem Tomasza Kulisiewicza, analityka wiodącego Audytela, w najbliższych 2-3 latach nieco większy wpływ na rynek dostępu do Internetu będzie miało porozumienie UKE-TP z października 2009 r., a zwłaszcza przebudowa węzłów i sieci TP, do której się zobowiązał operator.

W fazę realizacyjną – także dzięki „mega ustawie” – powinny tez wejść sieci regionalne i „powiatowe”, budowane z unijnym dofinansowaniem. Na rynku mobilnym głównym czynnikiem zmian pozostaną konsultowane obecnie przez UKE zmiany stawek MTR. Natomiast korzystnego wpływu nowych technologii – LTE w telefonii mobilnej oraz sieci NGN/NGA na rynku usług stacjonarnych – można się spodziewać dopiero po roku 2012.

Źródło: Audytel

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl