Podpisywanie umów in blanco – to praktyka RWE Polska, którą zakwestionowała Prezes UOKiK. Na przedsiębiorcę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów została nałożona kara ponad 1,9 mln zł
Prezes UOKiK na bieżąco monitoruje umowy, które przedsiębiorstwa energetyczne zawierają z konsumentami oraz analizuje napływające do Urzędu skargi, które są często podstawą do podjęcia dalszych działań. Tym razem wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły umowy, które spółka RWE Polska zawierała z konsumentami.
W toku postępowania Prezes Urzędu ustaliła, że RWE Polska przedkładała do podpisu nieuzupełnione w istotnej części kontrakty – tzw. in blanco. Jak się okazało, konsument który chciał skorzystać z oferty spółki podpisywał umowę, która nie była kompletna i dawała przedsiębiorcy możliwość uzupełnienia pustych miejsc po jej podpisaniu. Informacje o grupie taryfowej, mocy umownej, okresie rozliczeniowym, czasie obowiązywania umowy uzupełniała spółka. Klient o tym, ile ostatecznie będzie płacił za prąd dowiadywał się po podpisaniu kontraktu – tymczasem to przed jego zawarciem powinien mieć rzetelne informacje o usłudze.
Prezes UOKiK stwierdziła, że RWE Polska stosowała nieuczciwą praktykę rynkową i nałożyła na spółkę karę finansową 1 928 144 zł. Cieszy fakt, że spółka zaprzestała stosowania sprzecznych z prawem działań.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Źródło: UOKiK
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |