Hybrydowy pojazd miejski, który rozwiązuje problemy z parkowaniem w wielkich aglomeracjach, jest łatwy w prowadzeniu, a do tego tani w produkcji i użytkowaniu zaprojektowali studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej. Ich pomysł wyprzedza projektantów wielkich koncernów samochodowych.
Tadeusz Gwiazdoń, Artur Pulchny i Mateusz Rudnicki w ramach pracy magisterskiej prowadzonej pod kierunkiem promotora dr. hab. inż. Witolda Grzegożka stworzyli prototyp, który jest próbą odpowiedzi na potrzeby transportowe w miastach i ich okolicach. - Koncepcje pojazdów miejskich spełniających rolę przysłowiowej torebki, czy też wózka na zakupy są rozwijane przez wiele koncernów samochodowych, to choćby najnowsze Audi Urban Concept czy też Segway P.U.M.A. Pojazdy tego typu są kwalifikowane do kategorii PCV (Personal Commuting Vehicle). To zazwyczaj pojazdy elektryczne lub hybrydowe, charakteryzujące się małą masą własną, niewielkim, w przypadku hybryd, zużyciem paliwa, również niewielkimi wymiarami, co pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na przestrzeń parkingową oraz dużą łatwością prowadzenia, bo nie mają tradycyjnej skrzyni biegów. Pojazd naszych studentów spełnia wszystkie te kryteria, a został zaprojektowany w krótkim czasie, przy użyciu minimalnych środków. Zaproponowane w nim rozwiązania są genialnie proste – mówi dr hab. Witold Grzegożek.
Pojazd studentów Politechniki - w zależności od przeznaczenia i przede wszystkim zasobności portfela kupującego - może być wykonywany jako pojazd hybrydowy (tak został zaprojektowany), jako pojazd elektryczny lub z napędem spalinowym. Układ napędowy składa się z dwóch silników elektrycznych BLDC (Brushless) o łącznej mocy ok. 3 kW zamontowanych w kołach przednich oraz jednego silnika czterosuwowego o pojemności 50ccm o mocy 4 kW. Silniki elektryczne zasilane są z baterii litowych o napięciu 72V. Baterie litowe są nadal bardzo drogie i stanowią o końcowej cenie pojazdu. Ze względu na ograniczone koszty realizacji projektu oraz jego ewentualną przyszłą cenę pojemność baterii jest niewielka i umożliwia zasięg pojazdu przy napędzie elektrycznym wynoszący około 35 km. Pojazd wyposażony jest w ładowarkę, możliwe jest ładowanie baterii ze zwykłego domowego gniazdka elektrycznego. Opracowano i wykonano modyfikację spalinowego układu napędowego ze skutera z przekładnią CVT, tak aby możliwa była jednoczesna praca układu spalinowego i elektrycznego. - Pozwala to na uzyskanie zadawalających przyspieszeń pojazdu w normalnym ruchu drogowym. Ograniczenie zasięgu w przypadku wykorzystania układu spalinowego wynika tylko z pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 4 litry – mówi dr Grzegożek. Aby spełnić podstawowe wymagania stawiane tego typu pojazdom konstruktorzy wybrali układ siedzeń typu tandem, co pozwoliło ograniczyć szerokość pojazdu.
Wprowadzając sposobu siedzenia zbliżonego do motocyklowego uzyskano też niewielką długość pojazdu (2.5m). Przyjęte ograniczenie szerokości pojazdu do 1,2 m zadecydowało o sposobie otwierania drzwi, które po otwarciu nie zwiększają gabarytów pojazdu (zrezygnowano z otwierania drzwi do góry ze względu na przyjęte w założeniach ograniczenia dotyczące wysokości garażu. Niewielką masę całkowitą pojazdu wynoszącą 250 kg uzyskano wykorzystując na ramową konstrukcje nośną i niektóre elementy nadwozia stopy aluminium.
Hybrydowy pojazd miejski jest kolejnym w ciągu ostatnich lat projektem studentów Politechniki Krakowskiej, który proponuje rozwiązania współczesnych problemów transportowych rozwijających się społeczeństw.
Źródło: Politechnika Krakowska
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |