Baterie litowo-jonowe pracujące prawidłowo w wysokich temperaturach, opracowali badacze z USA. Nowe ogniwa mają zasilać samochody elektryczne i hybrydowe - poinformował magazyn Technology Review.
Zespół badawczy pracujący dla firmy technologicznej Leyden Energy opracował nowy typ baterii litowo-jonowych (Li-Ion). Mają one pojemność 225 watogodzin na kilogram, a więc porównywalną z pojemnością najnowocześniejszych i najdroższych baterii litowo-jonowych dla notebooków i o 50% wyższą niż standardowe baterie Li-Ion stosowane w samochodach elektrycznych i hybrydach. Te ostatnie baterie są wyposażone w katody litowo-fosforanowe osiągają pojemność 140 watogodzin na kilogram.
W nowej konstrukcji zastosowano grafitowy odbierak prądu oraz imidowe sole litu w elektrolicie. Zastąpiły one powszechnie używane fosforany litu, które reagując z wodą znajdującą się w ogniwach, skracały czas pracy baterii. Zastosowanie soli imidowych litu wymusiło jednak, ze względu na ich wysoką aktywność chemiczną, zastąpienie tanich aluminiowych odbieraków prądu droższymi, grafitowymi. Zapewnia to także bateriom większą niż w przypadku tradycyjnych ogniw, odporność na wysokie temperatury; jak twierdzą ich konstruktorzy bez żadnej zmiany wydajności znoszą one temperatury pracy do 60oC.
Leyden Energy zamierza jeszcze w obecnym roku przedstawić pierwszy tablet PC zasilany nowymi bateriami. Mają one znieść bez utraty pojemności 1000 cykli ładowania i rozładowania; obecne baterie litowo-jonowe zachowują pojemność przez 300 cykli. Zwiększona odporność na temperaturę i wzrost czasu pracy pozwoliłyby też na przedłużenie czasu gwarancji nowych baterii z obecnych 12 miesięcy do 36 miesięcy.
Badacze pracujący dla Leyden Energy do końca 2012 roku chcą zbudować pierwsze wysoko-temperaturowe docelowe ogniwa dla samochodów hybrydowych i elektrycznych. Mają być one chłodzone powietrzem. Obecnie większość baterii w samochodach elektrycznych jest chłodzona cieczą ze względu na gwałtowny spadek pojemności w wyższych temperaturach.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |