General Electric pracuje nad trójwymiarowym drukowaniem części - APARATURA MEDYCZNA - ULTRAFIOLET - LOTNICTWO - GENERAL ELECTRIC - MATERIAŁY DRUKOWANE - ADDITIVE LAYER MANUFACTURING - EADS - TRÓJWYMIAROWE DRUKOWANIE - ODLEWANIE - SKRAWANIE - ULTRASONOGRAF - DRUK 3D
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności General Electric pracuje nad trójwymiarowym drukowaniem części
drukuj stronę
poleć znajomemu

General Electric pracuje nad trójwymiarowym drukowaniem części

General Electric pracuje nad trójwymiarowym drukowaniem części
fot. EADS Innovation Works

General Electric (GE) wraz z European Aeronautic Defence and Space Company (EADS, ang. Europejski Koncern Lotniczo-Rakietowy i Obronny) pracują nad trójwymiarowym drukowaniem i zastosowaniem tej technologii do wytwarzania części lotniczych i aparatury medycznej. Drukowane części są wytrzymałe, lżejsze i tańsze niż odlewane lub skrawane – poinformował magazyn Technology Review.

GE uruchomiło specjalne laboratorium w Niskayuna, stan Nowy Jork, które ma opracować własną technologię trójwymiarowego wydruku. Koncern liczy że poza dotychczas wdrażanymi zastosowaniami w branży lotniczej i medycznej, nowymi technikami wytwarzania komponentów zainteresuje się też branża motoryzacyjna i budowy maszyn

Technika wydruku trójwymiarowego komponentów jest znana od dwóch dziesiątek lat, ale jej zastosowanie było dotąd bardzo ograniczone. Używano jej do wytwarzania dedykowanych podzespołów w produktach małoseryjnych, prototypach i do modyfikacji znanych już rozwiązań. Była ona bowiem droga i ograniczała się do obróbki kilku podstawowych materiałów jak stopy specjalne, brązy, mosiądze oraz plastiki.

Obecnie trójwymiarowy wydruk może być stosowany do wszystkich typów stopów stalowych i metali kolorowych oraz spieków ceramicznych, stopów aluminium i tytanu. Wzrosła także dokładność obróbki – dziś wynosi ona dziesiąte części mikrometra.

Inżynierowie z nowego laboratorium w Niskayuna, prowadzą obecnie prace nad stworzeniem nowego typu sprzętu medycznego, głównie ultrasonografów, których GE jest jednym z największych producentów.

Elementem newralgicznym ultrasonografu jest głowica, w której sygnały elektryczne przetwarzane są na ultradźwięki. Głowica składa się z tysięcy małych kolumn, o długości 30-40 mikrometrów. GE do tej pory korzystało ze specjalnego laserowego noża wycinającego je bardzo wolno z przygotowanej bardzo cienkiej płytki ceramicznego spieku. Obecnie chce je drukować, co przyspieszy cały proces, zmniejszy jego koszty i ułatwi zachowywanie wymiarów.

Drukowanie jest wykonywane z proszku stopu ceramicznego czułego na ultrafiolet na podkładce polimerowej. Dysze drukarki nadają wydrukowanej warstwie odpowiedni kształt, a stop jest utwardzany przy pomocy ultrafioletu. Po utwardzeniu zostaje naniesiona następna warstwa stopu, która także będzie utwardzana ultrafioletem i dalej aż do wydrukowania całych kolumn.

Jak powiedział Technology Review, Prabhjot Singh inżynier mechanik z GE Research, ze względu na nowatorską koncepcje wydruku, technologia wymaga jeszcze dopracowania. Badacze z GE mają nadzieje, ze pozwoli ona nie tylko na obniżkę kosztów ultrasonografów, ale także na zwiększenie ich rozdzielczości.

GE zaczyna w podobny wytwarzać części do silników lotniczych i mechaniki skrzydła samolotów. Chodzi zwłaszcza o odlewane dotąd i obrabiane skrawaniem elementy klap skrzydłowych. Drukowanie ich na tytanowym rdzeniu, z podgrzanej laserami warstwy proszku metalicznego, zwiększa wytrzymałość nowej części, i zmniejsza jej wagę przy znacznej redukcji kosztów.

W laboratorium badawczym euro koncernu zbrojeniowego i aerokosmicznego EADS, w Filton, w Wlk. Brytanii, z kolei prowadzi się próby nad zastosowaniem techniki wydruku trójwymiarowego wytwarzaniu kluczowych elementów silników lotniczych. Stosuje się przy tym technikę zwaną additive layer manufacturing (ALM).

W ALM lasery dużej mocy tworzą z proszku metalicznego o drobnych ziarnach, włókien węglowych lub wzmacnianych tworzyw sztucznych cienką warstwę metalu lub kompozytu. Na tą warstwę nakładane są następne aż do osiągnięcia zakładanego kształtu i grubości zaprojektowanej wcześniej części. EADS wytwarza tą techniką drobniejsze części turbin silników turboodrzutowych i podobnie jak GE – elementy mechaniki skrzydła. Są one o około 50 proc. lżejsze niż wykonywane w tradycyjny sposób.

Według EADS redukcja masy samolotu pasażerskiego ,a zwłaszcza silnika, choćby o jeden kilogram przynosi zysk na paliwie rzędu 100 tys. USD w czasie 30 lat – zakładanym całkowitym okresie eksploatacji maszyny pasażerskiej.

PAP

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl