W wyniku wspólnych wysiłków firm Mitsubishi Chemical, ICL i Nippon Fruehauf opracowano system klimatyzacji zasilany energią słoneczną do zastosowania w samochodach ciężarowych. System nazwany "I-Cool Solar" wykorzystuje ogniwa fotowoltaiczne Mitsubishi Chemical umocowane na skrzyni ciężarówki do zasilania klimatyzacji w kabinie podczas jej postoju.
Nowy system wzbogaca dostępną już klimatyzację „iCool” firmy ICL o ogniwa fotowoltaiczne. iCool magazynuje energię elektryczną w akumulatorze w czasie gdy samochód jest w ruchu i wykorzystuje ją, kiedy silnik ciężarówki jest wyłączony. Dodatkowe ogniwa słoneczne gwarantują, że akumulator jest w pełni naładowany.
W czasie postoju ciężarówki system i-Cool Solar może zaoszczędzić 1,8 litra paliwa na godzinę, a podczas ruchu średnio około 1% paliwa rocznie, w zależności od pogody i warunków jazdy. W przypadku ciężarówki ważącej 10 ton oszczędność wynosi około 1500 litrów paliwa rocznie.
Ogniwa fotowoltaiczne zastosowane w systemie I-Cool Solar są cienkowarstwowe, zamontowane na szczycie kontenera, co zapewnia stosunkowo duży obszar nasłonecznienia. Maksymalna zdolność produkcyjna ogniw to 900W, nadmiar energii elektrycznej magazynowany jest w akumulatorze i może zostać zużyty w pochmurne dni.
Mitsubishi Chemical, największa firma produkcyjna w branży chemicznej w Japonii, szacuje, że gdyby w całym japońskim transporcie samochodowym (ok. 1,4 mln ciężarówek) zastosowano i-Cool Solar, emisja dwutlenku węgla w kraju kwitnącej wiśni zmniejszyłaby się o 1,65 mln ton.
Firmy planują wprowadzenie iCool Solar na rynek na początku 2012 roku. Poza tym zaplanowano też mniejszą wersję systemu dla samochodów osobowych.
Cienkowarstwowe panele słoneczne przeznaczone do montażu na dachach pojazdów produkuje również japońska firma Kyocera. Jej produkty mają wzbogacić kolejną wersję hybrydowego samochodu Toyota Prius.
Źródło: techon.nikkeibp.co.jp
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |