Nowe technologie bezprzewodowego zasilania pojawiają się w dzisiejszych czasach w praktycznych aplikacjach coraz częściej. Wykorzystując tą technologię zespół studentów z Niemiec z Uniwersytetu w Karlsruhe zbudował pierwszy pojazd zasilany energią elektryczną, który nie wymaga ładowania akumulatorów z sieci energetycznej. Pojazd porusza się po specjalnym torze kondukcyjnym i na zasadzie indukcji elektrycznej otrzymuje energię niezbędną do zasilenia silnika elektrycznego. Fakt zainstalowania małej baterii w pojeździe wynika z jej funkcji buforującej, dzięki której silnik otrzymuje ustabilizowane napięcie bez chwilowych wahań w momentach gdy pojazd zboczy ze specjalnego toru.
Tor kondukcyjny został zbudowany przez firmę SEW-Eurodrive z Bruschal. Komponenty samochodu jak i on sam zostały stworzone przez zespół14 studentów przy użyciu włókien węglowych i innych zaawansowanych technologicznie materiałów. Design pojazdu został przetestowany przez symulator komputerowy "virtual wind channel" zanim rozpoczęto składanie pojazdu.
Samochód przypomina lezący rower z kierowcą wewnątrz kapsuły. Wazy zaledwie 60kg co jednak nie satysfakcjonuje zespołu, który chce tą masę zredukować do 40kg. Profesor Inżynierii mechanicznej i mechatroniki -Jürgen Walter -podkreśla, że celem zespołu jest stworzenie pojazdu charakteryzującego się stosunkiem masy kierującego do masy pojazdy w proporcji 2:1 gdzie większość współczesnych samochodów posiada ten stosunek mas na poziomie 1:10 - 1:15.
Niska masa pojazdu pozwala na rozwinięcie prędkości 50km/h przy użyciu silnika elektrycznego o mocy 2kW. Samochód pokonał 40 okrążeń toru kondukcyjnego o długości 222m każde. Tor ma być wielokrotnie wykorzystywany do testowania usprawnionych przyszłych wersji E-Quickie. Planowane są również jazdy do mieszczącego się w pobliżu uniwersytetu zamku a nawet do kampusu uniwersyteckiego w mieście.
Profesor podkreśla że technologia użyta w pojeździe nie jest niczym nowym, jednak w dość wąskim zakresie jest stosowana we współczesnych rozwiązaniach energetycznych.
Karlsruhe University of Applied Sciences
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |